SETYOWATI, RO'FAH (2012) Penyelesaian Pertikaian Perbankan Islam di Indonesia dalam Perspektif Perlindungan Pengguna. PhD thesis, Universitas Kebangsaan Malaysia.
| PDF 622Kb | |
| PDF 600Kb | |
| PDF 494Kb | |
| PDF 380Kb | |
| PDF 726Kb | |
| PDF 462Kb | |
| PDF 631Kb | |
| PDF 194Kb | |
| PDF 149Kb | |
| HTML 92Kb | |
| PDF 79Kb | |
| PDF 89Kb | |
PDF 142Kb | ||
| PDF 97Kb |
Abstract
Pertikaian merupakan salah satu risiko yang wujud dalam transaksi perniagaan, termasuklah dalam perbankan Islam. Dalam konteks penyelesaian pertikaian, pengguna perbankan Islam mempunyai keperluan yang berbeza dengan pengguna perbankan konvensional dalam aspek spiritualnya. Realitinya, kedudukan pengguna pada umumnya adalah lemah berbanding peniaga. Oleh itu, pengguna perbankan Islam perlu mendapatkan perlindungan yang sewajarnya. Permasalahan utama di Indonesia adalah dalam aspek perundangan yang berkenaan. Terdapat peruntukan perundangan yang tidak harmoni, tidak lengkap dan tidak berasaskan kepada hak pengguna yang sebenar. Selain itu, terdapat juga peruntukan yang menimbulkan permasalahan dualisme bidang kuasa mahkamah dalam penyelesaian pertikaian perbankan Islam. Hal ini menjurus ke arah ketidakpastian undang-undang. Wujudnya permasalahan dalam institusi dan mekanisme penyelesaian pertikaian perbankan Islam juga dapat membuahkan keputusan penghakiman yang mengelirukan. Permasalahan ini menjustifikasikan keperluan perlindungan pengguna dalam bidang ini. Bagi mengatasi pelbagai permasalahan tersebut, penyelidikan ini mengguna pakai kaedah doktrinal yang berasaskan analisis kandungan, dengan menerapkan empat jenis pendekatan undang-undang iaitu: (i) sejarah/historis; (ii) jurisprudens/falsafah; (iii) perbandingan; serta (iv) analitis dan kritis. Selain itu, pendekatan harmonisasi juga diperlukan bagi mendapatkan keselarian perundangan dengan falsafah Islam dan falsafah perlindungan pengguna. Tesis ini mendapati bahawa sistem penyelesaian pertikaian pengguna perbankan Islam di Indonesia tidak berasaskan pada keperluan dan hak-hak pengguna secara sebenar dan menyeluruh sehingga tidak menyokong perlindungan pengguna perbankan Islam. Dengan menjadikan Malaysia sebagai rujukan, tesis ini bertujuan mengenal pasti amalan penyelesaian pertikaian perbankan Islam yang berperspektifkan perlindungan pengguna perbankan Islam serta pemerkasaannya di Indonesia. Bagi memenuhi tujuan ini, perlu memperhatikan ‘hak spiritual’ pengguna dan konsep ‘perlindungan syariah’. Selain hal tersebut, penstrukturan semula ke atas sistem sedia ada di Indonesia adalah diperlukan dengan cara harmonisasi perundangan, penambahbaikan institusi dan mempelbagaikan mekanisme penyelesaian pertikaian perbankan Islam yang disesuaikan dengan perkembangan era global.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Subjects: | K Law > K Law (General) |
Divisions: | Faculty of Law > Department of Law |
ID Code: | 37644 |
Deposited By: | INVALID USER |
Deposited On: | 10 Dec 2012 11:15 |
Last Modified: | 10 Dec 2012 11:24 |
Repository Staff Only: item control page