Hijriati, Sartika and Arifiyani , Anisa (2014) TEACHER’S ROLE OF JAVANESE LANGUAGE MAINTENANCE AMONG KINDERGARTEN STUDENTS IN RA AL-MUNA SEMARANG. In: "International Seminar Language Maintenance and Shift” IV ISSN; 2088-6799, 18 November 2014, Hotel NEO Semarang.
| PDF 9Mb |
Official URL: http://lamas.undip.ac.id
Abstract
In Kindergarten up to Secondary Schools as the first formal institution, the role of teacher in teaching Javanese language for young learner is very important. Mostly, the teachers of Kindergarten in the big city focus on teaching English in language learning process. The students should be able to imitate teachers in use of English as an international language. Therefore, they might be not mastery and fluent even not familiar to their mother tongue, Javanese language. This can be one of the mistakes of language teaching at Kindergarten if the fact is still worse, as well as the mistake of the parents’ habit at home. The aim of this paper is to find out how the teacher’s role of Javanese language maintenence among Kindergarten students in RA Al-Muna Semarang and to compare whether the students are able to speak fluently in Javanese language or english in communication. This paper uses qualitative approach and observation is one of the data collecting technique. Di TK sebagai lembaga formal pertama hingga Sekolah Menengah, peran guru dalam mengajar bahasa Jawa untuk pelajar usia muda sangatlah penting. Kebanyakan, para guru TK di kota besar fokus pada pengajaran bahasa Inggris dalam proses pembelajaran bahasa. Para siswa harus dapat meniru guru dalam penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa internasional. Oleh karena itu, mereka mungkin tidak fasih bahkan tidak akrab dengan bahasa ibu mereka yakni bahasa Jawa. Ini bisa menjadi salah satu kesalahan pengajaran bahasa di TK jika kenyataannya masih buruk, sebagaimana kesalahan kebiasaan orang tua di rumah. Tujuan dari tulisan ini adalah untuk mengetahui bagaimana peran guru dalam memelihara bahasa Jawa di kalangan siswa TK di RA Al-Muna Semarang dan membandingkan apakah siswa dapat berbicara dengan lancar dalam bahasa Jawa atau bahasa Inggris dalam berkomunikasi. Makalah ini menggunakan pendekatan kualitatif dan observasi merupakan salah satu teknik pengumpulan data.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Javanese, Language, Maintenance, Teachers, Role, Kindergarten |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic |
ID Code: | 54622 |
Deposited By: | INVALID USER |
Deposited On: | 07 Jul 2017 09:47 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 14:12 |
Repository Staff Only: item control page