ERROR ANALYSIS ON THE USE OF COHESIVE DEVICES IN THE STUDENTS’ ARGUMENTATIVE WRITING

Kusumaningrum , Sari (2013) ERROR ANALYSIS ON THE USE OF COHESIVE DEVICES IN THE STUDENTS’ ARGUMENTATIVE WRITING. Masters thesis, Diponegoro University.

[img]
Preview
PDF
4Mb

Official URL: http://mli.undip.ac.id

Abstract

In terms of the communicative nature of writing, cohesion is regarded as an essential textual component, not only to create organized text but also comprehensive text. Therefore, the use of cohesive devices is really important. As a matter of fact, the students sometimes still make some errors in cohesion when they have to make a composition. The study aims at investigating the cohesive errors in students’ argumentative writing as well as the sources of cohesive errors. The data were collected from the students’ argumentative essay of the fourth semester students of English Department of IKIP PGRI Semarang in academic year 2011/2012. There are 30 written texts to be analyzed. The data were analyzed by using descriptive qualitative and quantitative methods. In analyzing the data, the researcher applied two theoretical frameworks of Halliday Hasan’s Cohesion Taxonomy (1976) and theory of error analysis. The result shows that there are 3079 cohesive devices found in the 30 students’ argumentative texts and 360 of them committed errors. The types of error occurred in students texts are errors in reference, errors in conjunction, and errors in lexical cohesion.While errors in substitution and ellipsis are not found in students texts. From the total frequency of error in cohesive devices, the error in reference reached the highest percentage (62,2%), followed by error in lexical cohesion (19,2%) and error in conjunction (18,6%). The intra-lingual source has the highest percentage (87,8%) and inter-lingual source of errors (12,2%). The intra-lingual sources occurred because of incomplete knowledge of the students in the second language (L2), meanwhile, the inter-lingual sources are caused by the interference of the first language (L1)-Indonesian language. Dalam istilah kealamian komunikasi penulisan, kohesi dianggap sebagai komponen tekstual yang sangat penting, bukan hanya untuk menciptakan teks yang terorganisasi melainkan juga menciptakan teks yang komprehensif. Oleh karena itu, penggunaan piranti kohesi sangatlah penting. Namun, terkadang siswa masih sering melakukan kesalahan kohesi ketika mereka harus menyusun komposisi tulisan. Penelitian ini bertujuan menginvestigasi kesalahan kohesi pada naskah argumentatif mahasiswa beserta dengan sumber kesalahan yang melatarbelakanginya. Data dikumpulkan dari esai argumentatif mahasiswa semester empat jurusan Pendidikan Bahasa Inggris IKIP PGRI Semarang tahun akademik 2011-2012. Ada 30 teks tertulis yang dianalisis. Data dianalisis menggunakan metode deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Dalam menganalisis data, peneliti menerapkan dua kerangka teori dari “Cohesion Taxonomy” milik Halliday Hassan (1976) dan teori Error Analysis. Hasil akhir menunjukkan terdapat 3079 piranti kohesi yang ditemukan dan 360 diantaranya ditemukan kesalahan dalam penggunaan piranti kohesi. Jenis kesalahan yang muncul pada teks mahasiswa adalah kesalahan pada referensi, konjungsi, dan kesalahan pada piranti kohesi leksikal. Sedangkan pada substitusi dan ellipsis tidak ditemukan kesalahan dalam penggunaannya. Dari keseluruhan kesalahan penggunaan piranti kohesi, kesalahan referensi menduduki peringkat tertinggi, yakni 62,2%, diikuti oleh kesalahan pada piranti kohesi leksikal (19,2%) dan kesalahan pada konjungsi (18,6%). Sumber kesalahan yang bersifat intra-lingual menduduki presentase tertinggi yakni 87,8% dan diikuti dengan sumber kesalahan yang bersifat intra-lingual (12,2%). Kesalahan yang bersifat intra-lingual disebabkan pengetahuan mahasiswa yang kurang pada penguasaan bahasa kedua, sedangkan sumber kesalahan yang bersifat inter-lingual disebabkan interferensi dari bahasa pertama-Bahasa Indonesia.

Item Type:Thesis (Masters)
Additional Information:Advisor: Dr. Nurhayati, M.Hum.
Uncontrolled Keywords:cohesive devices, error analysis, source of errors
Subjects:P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic
ID Code:48494
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:25 Nov 2016 13:04
Last Modified:20 Feb 2018 14:30

Repository Staff Only: item control page