Kusuma, Eveline Rani (2006) ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI RASA PERCAYA KONSUMEN PADA KLAIM KESEHATAN UNTUK MENINGKATKAN INTENSITAS PEMBELIAN (STUDI KASUS PRODUK BERAS HERBAL PONNI TAJ MAHAL DI KOTA SEMARANG). Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 605Kb |
Abstract
Nowadays, local food and beverage companies compete to create innovative product desired by consumers. Most of those companies put various kinds of health claim on the front panel of the package. According to Puspa (2002), companies are able to promote the function or added value of their products through health claim, thus will increase the selling volume of products. Object used in this research is health rice Herbal Ponni Taj Mahal. Verification of reference group and health claim campaign are several ways which can be used to increase consumer trust toward health claim. The purpose of this research are: to analyze the effect of verification of reference group toward consumers trust of health claim, the effect of health claim campaign toward consumers trust of health claim, and the effect of consumers trust of health claim toward purchase intention. The main question in this research is how to increase consumers trust of functional foods health claim which will cause increasing purchase intention. Based on this question, a theoretical model and 3 hypothesis are proposed to be assessed using SEM. Samples of this research are 151 consumers of Herbal Ponni Taj Mahal rice in the city of Semarang. The result of SEM analysis fulfills the criteria of Goodness of Fit Index : X2 (chi- square) 62.352, probability 0.113 (≥0.05), RMSEA 0.041 (≤0.08), GFI 0.935 (≥0.90), AGFI 0.898 (≥0.90), TLI 0.992 (≥0.95), CFI 0.994 (≥0.985). These results show that purchase intention is possible to be increased through increasing consumers trust of health claim, which can be increased in two ways: (1) through verification of famous, international, and independent health institution which have the appropriate expertise and (2) campaign, in the form of “campaign to cure certain disease”, “commercial of certain diseases medicines”, and exhibition. Dewasa ini, perusahaan produk makanan dan minuman lokal saling bersaing untuk menghasilkan produk yang inovatif dan disukai konsumen. Diantara produkproduk tersebut, banyak diantaranya mencantumkan klaim kesehatan dalam kemasannya. Menurut Puspa (2002), melalui klaim ini, perusahaan dapat mempromosikan fungsi/nilai tambah dari produk tersebut sehingga penjualan produknya dapat meningkat. Dalam penelitian ini, objek yang digunakan adalah beras kesehatan Herbal Ponni Taj Mahal. Verifikasi kelompok referensi dan kampanye klaim kesehatan merupakan beberapa cara yang dapat dilakukan untuk meningkatkan rasa percaya konsumen pada klaim kesehatan. Tujuan penelitian ini adalah: Menganalisis pengaruh verifikasi kelompok referensi terhadap peningkatan rasa percaya konsumen pada klaim kesehatan, pengaruh kampanye klaim kesehatan terhadap peningkatan rasa percaya konsumen pada klaim kesehatan, dan pengaruh tingkat rasa percaya konsumen pada klaim kesehatan terhadap intensitas pembelian. Masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana cara meningkatan rasa percaya konsumen pada klaim kesehatan dalam makanan fungsional yang berdampak pada peningkatan intensitas pembelian. Atas dasar ini diajukan model teoritis dan 3 hipotesis untuk diuji dengan metode SEM. Sampel penelitian ini adalah 151 konsumen beras Herbal Ponni Taj Mahal di kota Semarang. Hasil analisis SEM memenuhi criteria Goodness of Fit Index ; X2 (chi- square) 62.352, probability 0.113 (≥0.05), RMSEA 0.041 (≤0.08), GFI 0.935 (≥0.90), AGFI 0.898 (≥0.90), TLI 0.992 (≥0.95), CFI 0.994 (≥0.985). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa intensitas pembelian dapat ditingkatkan melalui peningkatan rasa percaya konsumen pada klaim kesehatan, dimana rasa percaya ini dapat ditingkatkan dengan dua cara, yaitu: (1) verifikasi klaim kesehatan dari lembaga kesehatan yang terkenal, internasional, independen, dan memiliki bidang keahlian yang sesuai dan (2) kampanye berupa kampanye penyembuhan penyakit tertentu, iklan obat pencegah/penyembuh penyakit, dan pameran.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management |
ID Code: | 15538 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 01 Jul 2010 15:37 |
Last Modified: | 01 Jul 2010 15:37 |
Repository Staff Only: item control page