PRIORITAS PENINGKATAN RUAS JALAN DALAM PENGEMBANGAN KAWASAN SELATAN KABUPATEN KUANTAN SINGING'

YUSMAN, HENDRA (2004) PRIORITAS PENINGKATAN RUAS JALAN DALAM PENGEMBANGAN KAWASAN SELATAN KABUPATEN KUANTAN SINGING'. Masters thesis, Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
4035Kb

Abstract

Road network are represent transportation basic infrastructure where interaction movement of people, goods and service among region which have very strategic role in supporting development of area and development of region in Kuantan Singingi Regency. Kuantan Singingi as new regency stated with UU No. 53 Year 1999 leave many road link between countryside which need to be developed / to be improved, and of course required a lot of fund for investment. Due to limitation of fund for improvement able to be provided by Government of Regency of Kuantan Singingi, do not enable to improve of road link at a time. Therefor, the improve of the road link shoud be step by step according to the priority. According to the result of priority study improvement road link to be seen of request side with scope movement of resident between countryside in south area of Kuantan Singingi Regency, analyzed by using analogy conception burdensome Gravitation Newton to road link to estimate the level require improvement to each interaction road link have earned to be concluded : 1) Quantity of resident level of earning and distance represent factor of very importance in determining priority improvement of interaction road link Encumbering level of estimate interaction into road link got biggest road link accommodate interaction between countryside in south area so that require to prioritize improvement of road link which biggest interaction burden 2) from result of estimate analysis level of resident factor interaction and burdensome earnings to road link between countryside obtained improvement priority : I. Road link between Koto Cengar - Pantai Ramo: II. Road link between Koto Cengar - Seberang Cengar : III. Road link between Pantai Ramo - Air Buluh : IV. Road link between Lb. Jambi — Koto Cengar V Road link between Pangkalan - Sungai Besar : VI. Road link between Pantai Ramo - Pangkalan : VII. Road link between Pantai Ramo - Muara Petai : VIII. Road link between Pangkalan - Muara Petal : IX. Road link between Lb. Jambi - Seberang Cengar X Road link between Sungai Besar - Perhentian Sungkai. XI.Road link between Muara Petai - Aur Duni. The result of this study can be used for consideration in determining policy of priority improvement of road link where suggested to government to pay attention for fund allocation priority to improvement of road link between region in south area owning especial priority. To estimate requirement improvement of paying attention movement of people and also goods enter and exit south area require to be studied continuation. Ruas jalan merupakan prasarana transportasi dimana berlangsungnya interaksi pergerakan lalu lintas orang, barang dan jasa antara suatu desa dengan desa lainnya yang memiliki peranan yang sangat strategis dalam menunjang pembangunan daerah dan pengembangan wilayah di Kabupaten Kuatan Singingi. Kabupaten Kuantan Singingi sebagai kabupaten yang baru berdiri dengan UU No. 53 Tahun 1999 memiliki banyak ruas jalan antar desa yang perlu dikembangkan/ditingkatkan, untuk itu tentunya dibutuhkan penyediaan investasi dana yang sangat besar. Adanya keterbatasan alokasi penyediaan dana peningkatan yang dapat disediakan oleh Pemerintah Kabupaten Kuantan Singingi, tidak memungkinkan peningkatan ruas jalan secara serentak Oleh karena itu, untuk peningkatan ruas jalan antar desa perlu dilakukan secara bertahap berdasarkan prioritas perkiraan kebutuhan peningkatan. Dari hasil studi prioritas peningkatan ruas jalan yang dilihat dari sisi permintaan dengan ruang lingkup pergerakan penduduk antar desa-desa di kawasan selatan Kabupaten Kuantan Singingi, yang dianalisis dengan menggunakan analogi konsep Gravitasi Newton yang dibebankan terhadap ruas jalan untuk memperkirakan besarnya kebutuhan peningkatan terhadap masing masing ruas jalan interaksi telah dapat disimpulkan : 1) jumlah penduduk, besarnya pendapatan dan jarak merupakan faktor sangat penting dalam menentukan prioritas peningkatan ruas jalan interaksi. Pembebanan besarnya perkiraan interaksi ke dalam ruas jalan didapatkan ruas jalan yang paling besar menampung interaksi antar desa di kawasan selatan sehingga perlu mendahulukan peningkatan ruas jalan yang beban interaksinya yang paling besar; 2) dari hasil analisis perkiraan besarnya interaksi faktor penduduk dan pendapatan yang dibebankan keruas jalan antar desa diperoleh prioritas peningkatan : I Ruas jalan antara Koto Cengar — Pantai Ramo: Ruas jalan antara Koto Cengar — Seberang Cengar: III Ruas jalan antara Pantai Ramo — Air Buluh: IV. Ruas jalan antara Lb. Jambi — KotoCengar: V Ruas jalan antara Pangkalan — Sungai Besar: VI. Ruas jalan antara Pantai Ramo — Pangkalan: VII. Ruas jalan antara Pantai Ramo — Muara Petai: VIII. Ruas jalan antara Pangkalan — Muara Petai: IX ruas jalan antara Lb. Jambi — Seberang Cengar: X Ruas jalan antara Sungai Besar— Perhentian Sung/cat XI. Ruas Muara Petai — Aur Duri. Hasil studi ini dapat digunakan sebagai sebagai pertimbangan dalam menentukan kebijakan prioritas peningkatan ruas jalan dimana disarankan kepada pemerintah untuk memperhatikan prioritas pengalokasian dana untuk peningkatan ruas jalan antar desa di kawasan selatan yang memiliki peringkat utama. Untuk memperkirakan kebutuhan peningkatan dengan memperhatikan pergerakan orang maupun barang dari dan keluar kawasan selatan perlu dilakukan studi lanjutan.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Urban and Regional Planning
ID Code:11615
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:25 May 2010 15:37
Last Modified:25 May 2010 15:37

Repository Staff Only: item control page