ADIKUSUMA, ABDULAII MALIK (2003) INOVASI PRODUK SEBAGAI STRATEGI BERSAING DALAM MENINGKATKAN KINERJA PEMASARAN (Studi Empiris pada Perusahaan Tas Imitasi di Kota Semarang). Masters thesis, program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 2370Kb |
Abstract
The highly competitive competition for the firms in marketing their products enforced them to have the proper competition strategies. One of the strategies is product innovation to which a firm is demanded to make products with more advantages than their competitors' products. Based on the above explanation, this study has purpose to study market orientation and technology effects on product innovation as well as their effect on marketing performance among the imitation bag firms in Semarang city. In this study, 100 respondents are used as they are the owners of bag imitation firms in Semarang, then to collect the data undertook by using questionnaire to the respondents to proceed and to analyze using SEM (Structural Equation Modeling) by AMOS. For the entire model test, the result has met the goodness of fit criteria based on the Chi Square (51.374), Significance (0.420), GFI (0.921), AGFI (0.877), TLI (0.996), CFI (0.997), CMIN/DF (1.027), and RMSEA (0.017). From third hypotheses proposed, all are accepted. Consequently, there are significant effects between market orientation and product innovation, significant effects between technology and product innovation, and significant effect between product innovation and marketing performance. This study also implied agenda for future study as the basis for other researchers to develop this study. Persaingan yang sangat kompetitif bagi perusahaan dalam memasarkan produknya, memaksakan perusahaan tersebut hams mempunyai strategi bersaing yang tepat. Salah satu strategi tersebut adalah inovasi produk, dimana suatu perusahaan dituntut untuk membuat produk yang mempunyai keunggulan yang lebilt dibanding dengan produk pesaing. Dilatarbelakangi dad penjelasan diatas, dalam penelitian ini mempunyai tujuan untuk mengkaji pengaruh orientasi pasar dan teknologi terhadap inovasi produk serta pengaruhnya terhadap kinerja pemasaran pada perusahaan tas imitasi di Kota Semarang. Responden dalam penelitian ini berjumlah 100 responden yang merupakan pemilik perusahaan tas imitasi di Kota Semarang, kemudian untuk pengumpulan data dilakukan dengan mengunakan daftar pertanyaan kepada responden selanjutnya data tersebut diolah dan dianalisa menggunakan SEM (Structural Equation Modeling) dengan program AMOS. Pada pengujian model secara keseluruhan, hasil penelitian ini sudah memenuhi 'criteria goodness of fit yang didasarkan pada nilai-nilai Chi-Square (51,374), Signifikansi (0,420), GFI (0,921), AGFI (0,877), TLI (0,996), CFI (0,997), CMIN?DF (1,027), RMSEA (0,017). dad 3(tiga) hipotesis yang diajukan, semuanya diterima. Sehingga terdapat pengaruh yang signifikan antara orientasi pasar dengan inovasi produk, terdapat pengaruh yang signifikan antara teknologi dengan inovasi produk dan terdapat pengaruh yang signifikan antara inovasi produk dengan kinerja pemasaran. Penelitian ini juga memberikan agenda bagi penelitian yang akan datang sebagai dasar para peneliti lain untuk mengembangkan penelitian ini.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management |
ID Code: | 9989 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 04 May 2010 12:22 |
Last Modified: | 04 May 2010 12:22 |
Repository Staff Only: item control page