ANALISIS STRATEGI PEMASARAN BANK "AA" DALAM PENGHIMPUNAN DANA DAN PENYALURAN KREDIT

Siswanto , Agung (1999) ANALISIS STRATEGI PEMASARAN BANK "AA" DALAM PENGHIMPUNAN DANA DAN PENYALURAN KREDIT. Masters thesis, PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS DIPONEGORO .

[img]
Preview
PDF - Published Version
2961Kb

Abstract

ABSTRACT Research object of this thesis in a Bank, in disguise called Bath "AA" to keep a secret bath and to support the objectivity of the research. The problem which formulated in this thesis is decreasing of market share public fund and credit distributing and also the target that public fund and credit unacheivement. The aim of achievement in this research is indentifiying the strength and weakness, threat and opportunity; analyzing marketing strategy of the Bank, and arranges alternative formulation Marketing strategy of the Bank. The result will be expected to be used as one of the input to management Bank "AA" in marketing decision making and as information to know Bank marketing strategy. We use SWOT Analysis (Strength, weakness, Opportunity, Threat) to achieve the aim of this research. The result of identification of Strength and weakness and also threat and Opportunity that appear on matrix table ETOP -SAP ( Environmental Threat Opportunity Profile-Strategic Advance Profile). Bank "AA" stays on Speculative Business and tenable position with alternative limited strategy. Strategy that used in connection with the company position above also Bank "AA" condition for the time being is defending with the marketing mix strategic formulation based on the priority handling. Strategy formulation is suggested base on priority in handling such as : Price strategy is directed increasing to face the competition, while Product Strategy is executing in connection with product available in one product package in accordance with customer needs in crisis situation, also the important thing is added to make a power of attraction of saving product in accordance with market needed. Further, Image strategy and Service prior through increasing image by giving an explanation to the public about the act of Bank "AA". Promotion Strategy is executed by increasing selling promotion thru consistency of lottery prize of saving product. Distribution Strategy is done to evaluate and optimum function of branch office which bad performance and to take optimum advantages of the technology we have.ABSTRAK Tesis ini disusun dengan obyek penelitian pada suatu Bank dengan nama samaran "AA" guna menjaga kerahasiaan Perusahaan, Bank serta untuk obyektivitas penelitian. Permasalahan yang dirumuskan dalam tesis ini adalah terus menurunnya pangsa pasar dana dihimpun dan kredit disalurkan serta tidak tercapainya target Tujuan penelitian ini adalah mengidentifikasi kekuatan dan kelemahan serta ancaman dan peluang Bank "AA", menganalisis strategi pemasaran Bank "AA" , serta menyusun formulasi alternatif strategi di bidang Pemasaran Bank "AA". Hasil yang diharapkan dalam penelitian ini agar dapat memberi masukan pada manajemen dalam menyusun strategi bidang pemasaran dimasa yang akan datang serta dapat digunakan sebagai bahan informasi dalam mengkaji strategi pemasaran Bath Analisis SWOT (Strengh, Weakness, Opportunity, Threat) digunakan untuk mencapai tujuan penelitian Hasil identifikasi kekuatan dan kelemahan serta ancaman dan peluang yang selanjutnya tertuang pada tabel matrik ETOP-SAP (Environmental Threat Opportunity Profile — Strategic Advantage Profile) Bank "AA" berada pada posisi Speculadf Bussiness dan tenable dengan strategi pilihan yang terbatas. Strategi yang sebaiknya ditempuh sehubungan dengan posisi perusahaan di atas serta kondisi Bank "AA" adalah strategi bertahan dengan formulasi strategi bauran pemasaran mendasarkan prioritas penanganan. Formulasi strategi pemasaran yang disarankan, penanganannya berdasar prioritas, meliputi : Strategi Produk supaya ada perbaikan produk dengan inovasi produk dalam paket produk sesuai kebutuhan masyarakat, Strategi harga diarahkan untuk ditingkatkan untuk lebih mampu bersaing, Kemudian Strategi Pelayanan diprioritaskan melalui peningkatan citra dengan memberikan pengertian pada masyarakat tentang peran "Bank AA" saat ini. Strategi Promosi, dilakukan dengan peningkatan promosi penjualan dan dibuat konsistennya undian berhadiah atas produk simpanan, selanjutnya Strategi Distribusi dilakukan untuk mengevaluasi dan mengoptimumkan fungsi kantor cabang yang kinerja kurang baik serta mengoptimalkan pemanfaatan teknologi yang dimiliki.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HF Commerce > HF5601 Accounting
ID Code:9513
Deposited By:Ms upt perpus3
Deposited On:01 May 2010 13:14
Last Modified:01 May 2010 13:14

Repository Staff Only: item control page