BEBERAPA FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMASARAN JASA ASURANSI JIWA PADA PT. ASURANSI JIWA BUMI ASIH JAYA CABANG JAWA TENGAH DI SEMARANG

Hariani, Dyah (1998) BEBERAPA FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PEMASARAN JASA ASURANSI JIWA PADA PT. ASURANSI JIWA BUMI ASIH JAYA CABANG JAWA TENGAH DI SEMARANG. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
2664Kb

Abstract

The decrease in the volume of insurance policy selling by Semarang's PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya (a Life Insurance Company) in these last few years constitutes an issue that underlies the writing of this thesis. This thesis intends to make some formullation for developing marketing strategies for PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya in order that this Insurance Company may increase its volume of insurnce policy selling. The linier-regressional analysis, used for evaluating the effectivity of this Insurance Company's marketing mix, had shown that the marketting mix used by this Company was quite effective but not so efficient. From the existing 5 independent. variables, the three variables namely variation of product types, price of premium, and the number of agencies/promotion activities, provide positive effects on the voiume of policy selling by this company. While the remaining two variables That have negative effects on the volume of sales are consumer's income level and competitor's premium prices. Four independent and significant variables are variation of product types, premium prices, the number of agencies/promotion activities, and consumer's income level . While the insignificant variable is competitor's premium prices. Therefore, an attempt to increase and then maintain the volume of insurance policy selling in this insurance company would need look for absolute rasio between regresion coeffisien and deviation standar from each independent variables, significant and positive correlation variables for to define priority may increase its volume of insurance policy selling. From yield calculation by each priority independent variables with rotation are : a) Variation of product types Maintain the variation of new product types and modify the old ones, in order that the products can always be desired by the consumers. b) The number of agencies/promotion activities Increase the number and the qualities of the agencies as soon as possible. c) The Price of premium Adopt a pricing strategy by setting reasonable and proportional prices that will yield profits but that should have competitive edge in relation with competitor's premium prices. RINGKASAN Penurunan volume penjualan polis asuransi PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya Semarang, dalam beberapa tahun terakhir ini merupakan masalah yang melatar belakangi penulisan tesis. Tesis ini bertujuan untuk merumuskan pengembangan strategi pemasaran PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya dalam memasarkan polis asuransi, agar dapat meningkatkan volume penjualannya. Analisis regresi linier digunakan dalam rangka mengevaluasi efektivitas bauran pemasaran PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya menunjukkan bahwa bauran pemasaran yang dilaksanakan cukup efektif namun kurang efisien. Dari kelima variabel bebas yang ada 3 variabel seperti variasi jenis produk, harga premi produk dan jumlah agen/promosi berpengaruh positif terhadap volume penjualan polis asuransi PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya, sedangkan 2 variabel yang berpengaruh negatif adalah variabel tingkat pendapatan nasabah dan harga premi produk pesaing. 4 variabel bebas yang signifikan adalah variabel variasi jenis produk, harga premi produk, jumlah agen/promosi dan tingkat pendapatan nasabah, sedangkan variabel yang tidak signifikan adalah harga premi produk pesaing. Upaya untuk meningkatkan dan mempertahankan volume penjualan polis asuransi PT. Asuransi Jiwa Bumi Asih Jaya, maka perlu dicari rasio mutlak antara koefisien regresi terhadap standar deviasi dari masing-masing variabel bebas yang signifikan dan berkorelasi positif, yang berguna untuk menentukan prioritas agar volume penjualan terus meningkat. Dari hasil perhitungan diperoleh prioritas dari masing-masing variabel babas dengan urutan sebagai berikut : a). Variasi Jenis Produk Mempertahankan variasi jenis produk baru dan memodifikasi produk lama, agar tetap diminati masyarakat. b). Jumlah Agen/Promosi Meningkatkan jumlah agen dan kualitas agen (PDL) segera mungkin. c). Harga Premi Produk Melakukan strategi harga dengan menetapkan harga yang wajar dan proporsional dengan keuntungan yang dapat bersaing dengan harga premi produk pesaing.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Management
ID Code:9444
Deposited By:Mr UPT Perpus 2
Deposited On:27 Apr 2010 20:49
Last Modified:27 Apr 2010 20:49

Repository Staff Only: item control page