Zaenal, Moth. (2001) ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KINERJA BANK BPB (Studi Kasus Pada Periode Sebelum Krisis dan Selama Krisis). Masters thesis, program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 2910Kb |
Abstract
BSTRACT This study examined the factors in Bank BPB's performance. By using factors in balanced scorecard perspectives such financial perspective, customer perspective, internal business process perspective and learning & growth perspective which conformed with the nature of banking industry, we try to explain the differences between those factors in pre crisis period and during crisis period. Paired Sample t test and Factor analysis were used in this study. Based on three years in pre crisis period and three years in crisis period provided by Bank BPB, we find that factors in financial perspectives can be extracted into 3 components before crisis period and during crisis period as expected. Those components are formed by liquidity ratios, solvability ratios and profitability ratios. Factors in customer perspective, internal business process perspective and learning & growth perspective can be extracted into 3 components as its perspective as expected. Meanwhile the findings shows that there were a significant difference between factors which has analyzed. Almost those factors have a significant differences, only 2 factors 'in financial perspective (Quick Ratio • and Cash Ratio), 1 factor in learning and growth perspective (employee loyalty) and 2 factors in customer perspective (market share and customer value) have no significant differences in pre crisis period and during crisis period. AB STRAK Penelitian ini bertujtian untuk meneliti faktor-faktor kinerja Bank BPB. Dengan menggunakan faktor-faktor yang ada dalam perspektif balanced scorecard seperti perspektif keuangan, perspektif pelanggan, perspektif proses bisnis internal, perspektif belajar dan pertumbuhan, penelitian ini berusaha meneliti lebih lanjut mengenai ada tidaknya perbedaan yang signifikan pada masa sebelum krisis dan masa selama krisis. Analisis faktor dan uji beda berpasangan digunakan dalam penelitian ini. Data yang digunakan' dalam penelitian ini adalah data periode tiga tahun sebelum krisis dan periode tiga tahun pada masa krisis yang diperoleh dari Bank BPB. Hasil analisis faktor yang dilakukan menunjukkan bahwa faktor-faktor yang dipergunakan dapat diringkas menjadi 3 komponen pada masa sebelum krisis dan pada masa selama krisis seperti sebagaimana yang diharapkan. Komponen itu mengelompok sesuai dengan karakteristiknya seperti likuiditas, solvabilitas dan profitabi I itas. Lebih lanjut ditemukan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan pada sebagian besar faktor-faktor yang diteliti, hanya 2 faktor dalam perspektif keuangan seperti Ouick Ratio dan Cash Ratio, 1 faktor dalam perspektif pembelajaran dan pertumbuhan yaitu kesetiaan karyawan serta 2 faktor dalam perspektif pelanggan yaitu pangsa pasar dan nilai pelanggan yang tidak memiliki perbedaan yang signifikan pada masa sebelum krisis dan masaiselama krisis.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management |
ID Code: | 9365 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 27 Apr 2010 14:19 |
Last Modified: | 27 Apr 2010 14:19 |
Repository Staff Only: item control page