Quzwen , Mohammad Hasymi (2000) DAMPAK TEKNOLOGI INFORMASI TERHADAP KINERJA PERUSAHAAN Studi pada PT. Pos Indonesia (Persero). Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 4Mb |
Abstract
ABSTRACT The revolution of information technology (IT) has made changes in the way of organizations conduct business. Since the internet is becoming established as part of the global information infrastructure, it is essential that companies consider IT impact on their business. The marketplace has been rapidly moving into the marketspace. Successful management of the marketspace requires the management of the virtual value chain. Paradigm shift in IT is taking place, from its supportive role to strategic role. Does IT produce sustainable competitive advantage through performance improvement ? Many early studies found little or even no significant connection between IT and company performance. Measures of performance are commonly grouped into three categories : sales growth, profitability, and productivity. This research examines the impact of IT on IT performance and overall performance. Besides evaluating IT as technology resources, it was also evaluated the complementary role of human and business resources. The data for the research were collected from a mail and e-mail survey of 125 managerial officers within Postal Region VI covering Central Java province and Special District of Yogyakarta. Structural Equation Modeling technique was used to develop theoretical model and to analyse the data. The results show that ff performance and overall performance significantly increas with higher level of IT, but there is no strong correlation between IT performance and overall performance. These findings suggest that even management regard that IT impacts improvement of sales growth, profitability and productivity, there may be a disvergence of opinion to what are the real advantages of IT. The other important result is human and business resources have significant impact on overall performance, even their impacts are stronger than IT's. It supports the resource-based theory that companies can achieve sustainable competitive advantage by accumulating their resource portfolio. At last, companies that do not want to participate in IT changes may be forced to do so by their competitors or customers. ABSTRAKSI Revolusi di bidang teknologi infonnasi (IT) telah banyak mengubah cara perusahaan menjalankan bisnis. Sejak internet mengokohkan diri sebagai bagian dari infi-astruktur informasi global, maka renting bagi perusahaan untuk mempertimbangkan pengaruh dari IT terhadap bisnis mereka. Marketplace sedang berubah dengan cepat menjadi marketspace. Keberhasilan manajemen marketspace menuntut manajemen rantai nilai virtual. Perubahan paradigma di bidang IT sedang berlangsung, dari peran pendukung menjadi peran strategis. Apakah IT menghasilkan keunggulan bersaing yang berkelanjutan melalui perbaikan kinwja ? Banyak penelitian terdahulu yang menemukan bahwa hanya ada sedikit atau bahkan tidak ada hubungan yang signifikan antara IT dengan lcinerja perusahaan. Pengukuran kinerja biasanya dikelompokkan menjadi tiga kategori : pertumbuhan penjualan, profitabilitas dan produktivitas. Penelitian ini meneliti pengaruh IT terhadap IT performance dan overall performance. Di samping mengevaluasi IT sebagai technology resources, juga dievaluasi peran pelengkap dari human resources dan business resources. Data untuk penelitian ini dikumpulkan dari survey melalui swat dan e-mail dari 125 tenaga manajerial di Wilayah Usaha Pos VI yang meliputi propinsi Jawa Tengah dan Daerah Istirnewa Yogyakarta. Teknik Structural Equation Modeling digunakan untuk membangun model teoritis dan menganalisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa IT performance dan overall performance meningkat secara signifikan sesuai dengan. tingkatan IT yang lebih tinggi, tetapi tidak ada korelasi yang kuat diantaranya. Hasil ini menunjukkan walaupun manajemen menyadari bahwa IT berdampak kepada perttunbuhan penjualan, profitabilitas dan produktivitas, tetapi masih ada pendapat yang berbeda tentang manfaat sebenarnya dari IT. Hasil penting lainnya, human resources dan business resources memiliki pengaruh yang signifikan kepada overall performance, bahkan lebih kuat dari IT. Ini mendukung resource-based theory bahwa perusahaan dapat mencapai keunggulan bersaing yang berkelanjutan dengan mengakumulasikan portfolio amber daya mereka. Alchirnya, perusahaan yang tidak mau berpartisipasi dalam perubahan IT mungkin akan didesak untuk ikut serta oleh pesaing atau pelanggan mereka.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management |
ID Code: | 9339 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 27 Apr 2010 12:19 |
Last Modified: | 27 Apr 2010 12:19 |
Repository Staff Only: item control page