ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PRODUK OBAT ETHICAL PT. PHAPROS STUDI KASUS DI PT. RAJAWALI NUSINDO SEMARANG

WULIYADI , WULIYADI (1996) ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PRODUK OBAT ETHICAL PT. PHAPROS STUDI KASUS DI PT. RAJAWALI NUSINDO SEMARANG. Masters thesis, PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS DIPONEGORO .

[img]
Preview
PDF - Published Version
2043Kb

Abstract

Referring to the sale figures ( in unit ), the product of Phapros Ethical drugs in 1991-1995 showed that the average growing rate during 5 successive years reached 11.5%. From the data it shows that the rather strikely growing rate in 1992 was 17 % while in 1993 and 1994 the growing rate tended to decline rescpectively 11 % and 8 %. For that purpose a research is needed aiming at knowing the marketing strategy having been implemented by PT Rajawali Nusindo Semarang. The emphasize of this research is directed to the marketing-mix element, while the analytical instruments used are : (1) Strategy Advantage Profile Analysis (SAP), Environmental Threat an Opportunity Profile Analysis ( ETOP ) and SWOT Matrix Position. (2) Statistical Analysis by using multiple linear Regression Model. The result of the analysis shows that to strengthen the position of the company strategy competition as well as to develop the marketing strategy in line with the anticipation of the ASEAN Free Trade, determining the strategy of product development proves to be the main priority for PT Rajawali Nusindo. Therefore it should be supported with the R&D staffs. The support will be more powerful if the cooperation with the University is immediately realized till it gives the optimal synergies value. The main mediator of the ethical drugs marketting is the doctors, that's why the technical approach namely selling skill and product knowledge need to be increased over and over. Not less inportant is that the non technical approach having to be done by the managers as well as their apparatures towards the doctors must be increased more in order that the company target can be reached. With the increased distribution strategy in form of outlet addition, it will guarantee the spreading of the ethical drugs and the more quickly delivery implementation will constitute a big support for the success of the product development strategy. Last but no least we can come to a conclusion that the changing on the policy and the inprovement of the marketing-mix activity is the key to success for the development of company marketing strategy in the future. Mengacu pada angka-angka penjualan (dalam unit) produk obat ethical Phapros selama kurun waktu 1991-1995 menunjukkan bahwa angka pertumbuhan rata- rata selama 5 tahun berturut-turut mencapai 11,5 %. Dan data nampak bahwa angka- pertumbuhan yang agak menyolok terjadi pada tahun 1992 yaitu sebesar 17 % sedangkan pada tahun 1993 dan 1994 angka pertumbuhan cenderung menurun masing¬masing sebesar 11 % dan 8 %. Untuk itu perlu diadakan penelitian dengan tujuan untuk mengetahui strategi pemasaran yang telah dilaksanakan oleh PT Rajawali Nusindo Semarang. Titik bent penelitian diarahlcan kepada elemen bauran pemasaran sedangkan alat analisis yang digunakan adalah : (1) Analisis Strategy Advantage Profile (SAP), analisis Environmental Threat and Opportunity Profile (ETOP) dan Matriks posisi SWOT. (2) Analisis Statistik dengan menggunalcan model regresi linear berganda. Basil analisis menunjukkan bahwa untuk memperkuat posisi persaingan strategi perusahaan serta untuk mengembanglcan strategi pemasaran dalam rangka mengantisipasi perdagangan bebas ASEAN, penetapan strategi pengembangan produk merupakan prioritas utama bagi PT Rajawali Nusindo. Untuk itu perlu didukung dengan tenaga R&D yang handal. Dukungan menjadi lebih kokoh bila jalinan kerja sama dengan Perguruan Tinggi Negeri segera terealisir sehingga memberikan nilai sinergi yang optimal. Media utama pemasaran obat ethical adalah pars dokter, oleh karena itu pendekatan teknik berupa selling skill dan product knowledge perlu ditingkatkan terns menerus. Tidak kalah pentingnya pendekatan non teknik yang hams dilakukan pars manajer beserta aparatnya terhadap pan dokter hams lebih ditingkatkan lagi sehingga sasaran perusahaan dapat tercapai. Dengan ditingkatkannya strategi distribusi berupa penambahan outlet sehingga menjamin tersebamya obat ethical serta pelaksanaan delivery yang lebih cepat merupakan dukungan yang tidak kecil bagi keberhasilan strategi pengembangan produk. Akhimya dapat disimpulkan bahwa perubahan kebijakan dan peningkatan aktivitas bauran pemasaran memrupakan kunci sukses bagi pengembangan strategi pemasaran perusahaan dimasa mendatang.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management
ID Code:9277
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:27 Apr 2010 10:08
Last Modified:27 Apr 2010 10:08

Repository Staff Only: item control page