ANALISA STRATEGI PEMASARAN PERUMAHAN SAWUNGGALING PADA PT. PRAWISA KWARTA BUANA PENGEMBANG PROPERTI DI SEMARANG

MARTANTO, ST. DWI (1997) ANALISA STRATEGI PEMASARAN PERUMAHAN SAWUNGGALING PADA PT. PRAWISA KWARTA BUANA PENGEMBANG PROPERTI DI SEMARANG. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
2753Kb

Abstract

ABSTRACT Sawuriggaling Housing developed by PT. Prawisa Kwarta Buana which applies direct selling method has not achieved the stated target. This fact has form the background for composing this paper. The survey for this paper was intended to analyze the selling strategy for Sawunggaling Housing developed by PT. Prawisa Kwarta Buana, by appliying SWOT analysis and Chi Square tests. The relationships between variables of income, price, types of houses and promotional media were analyzed, and then the alternative selling strategies for achieving the targeted selling were formulated. The SWOT analysis results showed that ETOP matrix was in a speculative position, while SAP analysis showed a tenable position. Therefore, the selected strategy was divestation or turn arround. The recommended selling strategies are cooperation with other developers, maintain product superiority, intensify distribution and promotion. From the Chi Square tests, the following correlations had been found out the relationship between variabels of income with type of houses, price and promotional media with the types of houses. The income had correlated positively with the types of the individual houses. It means that low income people prefer small houses, while high income people would rather have houses that are in accordance with the orders. It is recommended that houses with 37 - 55 types should be build for low income people, while high income people should be provided with houses built in accordance with their orders. Income had correlated positively with the prices. It means that low income people prefer low priced houses suited to their income levels. It is recommended that the selling prices of the houses should not be too high, and the payment should not be in a too strict manner which may include some special discount. Promotional media had correlated positively with the types of the houses. It means that the promotional media affects the selling of different types of houses. It is recommended that promotional activities should be kept maintained by intensifying them through printing and electronic media. ABSTRAK Perumahan Sawunggaling yang dikembangkan oleh PT. Prawisa Kwarta Buana menggunakan sistem penjualan direct selling belum mencapai target yang diharapkan. Hal ird yang melatar belakangi penulisan tesis tersebut. Tujuan penelitian ini secara umum menganalisis strategi pemasaran perumahan Sawunggaling yang dikembangkan oleh PT. Prawisa Kwarta Buana dengan menggunakan analisis SWOT dan uji Chi Square yaitu melihat hubungan antara variabel - variabel tingkat pendapatan, harga rumah, type rumah dan media promosi untuk selanjutriya merumuskan alternatif strategi pemasarnnya agar dapat mencapai target penjualan. Hasil analisis SWOT menunjukkan bahwa matriks ETOP pada posisi usaha spekulatif, sedangkan analisis SAP pada posisi sedang (tenable). Sehingga pilihan strateginya adalah divestasi atau turn around. Strategi pemasaran yang direkomendasikan adalah mengadakan kerjasama dengan pengembang properti lain, mempertahankan keunggulan produk, intensifikasi distribusi dan promosi. Analisis Chi Square dalam rangka melihat hubungan antara variabel tingkat pendapatan dengan type rumah, harga rumah serta media promosi dengan type rumah. Tingkat pendapatan berkorelasi positif dengan type rumah artinya bahwa pendapatan rendah lebih inenyukai rumah dengan type yang kecil sedangkan pendapatan tinggi lebih menyukai rumah sesuai dengan pesanan. Rekomendasi yang disarankan adalah untuk menjangkau konsumen dengan pendapatan kecil maka dibangun rtunah dengan type antara 37 - 45 sedangkan untuk penghasilan tinggi sebaiknya dibangun sesuai dengan pesanan. Tingkat pendapatan berkorelasi positif dengan harga rumah artinya bahwa tingkat pendapatan rendah lebih menyukai rumah dengan harga yang murah sesuai dengan kemampuan pendapatannya. Rekomendasi yang disarankan adalah harga jual rumah tidak terlalu tinggi dan cara pembayaran yang tidak terlalu ketat dapat melalui pemberian potongan harga dan diskon khusus. Media promosi berkorelasi positif dengan type rumah artinya bahwa media promosi yang dilakukan mempengaruhi penjualan rumah dengan type yang berbeda. Kebijakan yang disarankan adalah tetap memelihara kegiatan promosi dengan menambah intensitas promosi melalui iklan ( surat kabar ) dan media elektronik ( radio ).

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HG Finance
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Management
ID Code:9257
Deposited By:Mr UPT Perpus 2
Deposited On:27 Apr 2010 08:51
Last Modified:27 Apr 2010 08:51

Repository Staff Only: item control page