ANALISIS STRATEGI EKSPOR TIRAI PT. KREASI PLASTIK INDOTAMA SEMARANG

WIDOWATI, WIWIK (1997) ANALISIS STRATEGI EKSPOR TIRAI PT. KREASI PLASTIK INDOTAMA SEMARANG. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
2136Kb

Abstract

Abstract The thesis took PT Kreasi Plastik Indotama Semarang (PT KPI) as an object research. It deals with the tendency of decreasing export volume. The objective of this research is to identify some factors influencing the drop of export volume and to define strategies to increase the export of venetian blinds produced by PT KPI. The result of the research is expected to be applied as an alternative solution for PT KPI in increasing export volume of venetian blinds. Multiple regression analysis over variables of product varieties numbers, price, frequency of joining trade fair and product consigment with variable of export volume showed that out of three export destination countries they have different varieties. The variable of product varieties number for instance, for export destination of Asian and Australia countries and America (USA) this variable has a significant influence (effect) toward export volume, but not for export destination of European countries. Particularly for variable of product consigment which was measured by days amounts of product consigment delay to the whole export destination countries, this variable has a significant effect toward export volume. Chow test result showed that regression from those three export destination countries was sifnificant, so they required different strategic implementation. The analysis on the factors influencing the fall of export volume could be concluded that the decrease of export volume was merely resulted from internal marketing factor of PT KPI such as the high level pricing, low frequency in joining trade fair in export destination countries and the increase of day amount of venetian blind consigment delays. The strategy recommended to increase export volume for Asia & Australia countries are product varieties diversification strategy, product differentiation and decreasing consigment delays. The •strategy for Europa countries is to decrease of consigment delays. Then strategy for American countries are product varieties diversification strategy, product differentiation, decrease of consigment delays and increasing frequency in joining trade fair. ABSTRAK Tesis dengan obyek penelitian pada PT Kreasi Plastik Indotama Semarang (PT KPI) dengan latar belakang masalah kecenderungan penurunan volume ekspor. Tujuan yang ingin dicapai untuk mengidentifikasi faktor penyebab turunnya volume ekspor serta merumuskan strategi peningkatan ekspor tirai PT KPI. Hasil penelitian ini diharapkan dapat digunakan sebagai alternatif PT KPI dalam meningkatkan volume ekspor tirai. Hasil analisis regresi berganda atas variabel jumlah variasi produk, harga, frekuensi mengikuti pameran dan keterlambatan pengiriman produk dengan variabel volume ekspor menunjukkan bahwa dari tiga negara tujuan ekspor masing-masing mempunyai variasi yang berbeda-beda. Untuk variabel jumlah produk misalnya, untuk negara tujuan ekspor Asia dan Australia serta Amerika variabel ini berpengaruh secara nyata terhadap volume ekspor, namun tidak berpengaruh untuk negara tujuan ekspor Eropa. Khusus untuk variabel keterlambatan pengiriman yang diukur dengan jumlah hari keterlambatan pengiriman produk untuk seluruh negara tujuan ekspor variabel ini berpengaruh secara nyata terhadap volume ekspor. Berdasarkan chow test regresi untuk ketiga negara tujuan ekspor ada perbedaan secara nyata, sehingga membutuhkan implementasi strategi yang berbeda-beda. Hasil analisis faktor-faktor yang menyebabkan turunnya volume ekspor dapat disimpulkan bahwa penurunan volume ekspor semata-mata karena faktor internal pemasaran PT KPI seperti rendahnya daya saing dari segi harga, menurunnya frekuensi mengikuti pameran di negara tujuan ekspor dan meningkatnya jumlah hari keterlambatan pengiriman tirai. Strategi yang direkomendasikan untuk meningkatkan volume ekspor untuk negara tujuan ekspor Asia & Australia meliputi strategi diversifikasi variasi produk, diferensiasi produk dan pengendalian tingkat keterlambatan pengiriman. Untuk negara tujuan ekspor Eropa meliputi strategi pengendalian tingkat keterlambatan pengiriman. Untuk negara tujuan ekspor Amerika meliputi strategi diversifikasi variasi produk, diferensiasi produk, pengendalian tingkat keterlambatan pengiriman dan peningkatan frekuensi mengikuti pameran.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HG Finance
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Management
ID Code:9254
Deposited By:Mr UPT Perpus 2
Deposited On:27 Apr 2010 08:42
Last Modified:27 Apr 2010 08:42

Repository Staff Only: item control page