HARAHAP, TATIEK NURHAYATI (1997) PENGEMBANGAN STRATEGI BAURAN PEMASARAN TOYOTA COROLLA DALAM PASAR KOMPETITIF Studi Kasus di PT. New Ratna Motor Semarang. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 2607Kb |
Abstract
ABSTRACT P.T. New Raffia Motor now is facing not only the problem of the decrease of the sales volume but also the market segment of 1600 cc class sedan Toyota Corolla in central Java and Special Province of Yogyakarta. The policy of "MOBNAS" (National cars) has invited many new comers in this sedan class which then causes the increasing of competition. This thesis is intended to find alternatives of formulating the development of marketing mixed strategy which P.T. New Ratna Motor may apply. Qualitative analysis as well as Quantitative one are both used in this thesis. Qualitative analysis which are used SAP, ETOP and SWOT position analysis. While Quantitative analysis is conducted by using double linier regression analysis. By using SWOT analysis, that the company is in external environment in high level of threat and opportunity, so that it is categorized into speculative business, and internal condition is in strong level are identified. The strategy to recommend then is investment strategy with the implementation of product development, market development and specific advantage. To support the development of the future sales, double linier regression result towards some elements of marketing mixed are use as a base. Price elemen, has a negative correlation with the sales of the product of Toyota Corolla. Promotion el emen and distribution, in fact, has a positive correlation with the sales of the product of Toyota Corolla. Associated with that problem, the strategy to be employed in the future will be emphasizing on the addition of distribution outlets in potential areas, and keeping doing intensive promotion through many medias and improving the quality of sales force. ABSTRAK PT. New Ratna Motor menghadapi masalah dengan turunnya volume penjualan dan turunnya pangsa pasar Toyota Corolla kelas sedan 1600 cc di Jawa Tengah dan Daerah Istimewa Yogyakarta. Adanya kebijakan "MOBNAS" menimbulkan bermunculan banyak pendatang baru di kelas sedan yang menyebabkan persaingan makin kompetitif. Tujuan yang ingin dicapai dalam tesis ini ialah merumuskan salah satu altematif pengembangan strategi bauran pemasaran agar dapat digunakan oleh PT. New Raffia Motor. Mat analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis analisis kualitatif dan analisis kuantitatif. Analisis kualitatif yang digunakan adalah analisis SAP, ETOP dan analisis posisi SWOT. Analisis kuantitatif dilalcukan dengan menggunakan piranti analisis regresi linier berganda. Dengan menggunakan analisis posisi SWOT, teridentifikasi bahwa perusahaan dalam lingkungan ekstemal pada tingkat ancaman yang tinggi dan peluang yang tinggi, sehingga dikategorikan dalam lingkungan usaha spekulatif, kondisi internal pada tingkat yang kuat (Strong). Oleh karena itu strategi yang di rekomendasikan adalah strategi investasi dengan implementasi pengembangan produk, pengembangan pasar dan keunggulan spesifik. Untuk mendulcung perkembangan penjualan pada masa yang akan datang mendasarkan pada hasil regresi linier berganda terhadap beberapa elemen bauran pemasaran. Elemen harga mempunyai hubungan negatif dengan penjualan produk Toyota Corolla. Elemen promosi dan distribusi temyata mempunyai hubungan posistif dengan penjualan produlc Toyota Corolla. Sehubungan dengan hal tersebut strategi menghadapi masa yang akan datang adalah menekankan penambahan saluran distribusi ke wilayah yang potensial, tetap melakukan promosi yang gencar dengan menggunakan berbagai media dengan peningkatan kualitas Wiraniaga (Sales Force).
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management |
ID Code: | 9252 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 27 Apr 2010 08:39 |
Last Modified: | 27 Apr 2010 08:39 |
Repository Staff Only: item control page