STRATEGI PEMASARAN PRODUK KLIP DALAM PASAR PERSAINGAN KETAT ( Suatu Studi Kasus di PT. MEMO Manufacturing Indonesia )

CAHYADI, IWAN FAHRI (1996) STRATEGI PEMASARAN PRODUK KLIP DALAM PASAR PERSAINGAN KETAT ( Suatu Studi Kasus di PT. MEMO Manufacturing Indonesia ). Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
2453Kb

Abstract

Meiho Manufacturing Indonesia (MMI) limited company is a Japanese company investing in Indonesia. MMI limited company starting its business in 1994 has produced clip product. Recently, a problem of MMI limited company sales decline was caused by a tough competition. The objective of the research are to know about Key Success Factor (KSF), to the employ SWOT analysis for determining its business position in the industry, to choose marketing strategy for MMI limited company and to investigate regression coefficients (product, price, promotion, distribution) influencing consumer purchasing volume. The data collected used were through interview with 20 spring bed companies and file record administration from MMI limited company. Finally, using SWOT analysis, we could identify that MMI limited company lies on a dominant position at SAP and speculative position at ETOP. So, MMI limited company could employ expantion strategy. From the result of regression analysis, using F-test with a = 0,05, this research shows that totally indepen¬dent variable (product, price, promotion and distribu¬tion) are significant to purchasing volume. Also, using t-test with a = 0,05 regression coefficient of distribu¬tion and promotion have Positive sign and significant. Product and price have negative sign although they are significant to purchasing volume. Marketing strategy could be implemented based on ex¬pansion positon. The implementation consist of increasing through research and development, diversification, planning efective promotion, maximizing distribution system and new market strategy. In the mean time, development organization structure should be followed by reliable human resource recruitment and training, increasing of reward and vertical integration.PT. Melba Manufacturing Indonesia (PT. MMI) adalah perusahaan dari Jepang yang menanamkan investasi di Indonesia. PT. MMI mulai beroperasi pada tahun 1994, yang memproduksi produk klip. Masalah yang dihadapi PT. MMI adalah turunnya volume penjualan akibat persaingan ketat. Tujuan dari penelitian ini yaitu mengetahui key suc¬cess factor (KSF), melakukan analisis SWOT terhadap PT. MMI untuk menentukan posisi perusahaan dalam industri, memilih strategi pemasaran yang sesuai bagi PT. MMI dan mengetahui pengaruh produk, harga, promosi dan distribusi terhadap volume pembelian konsumen. Pengumpulan data berdasarkan wawancara dengan 20 perusahaan pembuat spring bed dan catatan administrasi dari PT. MMI. Sedangkan berdasarkan analisis SWOT, posisi PT. MMI berada pada posisi dominan untuk Strategic Advantage Profile (SAP) dan spekulatif untuk Environmental Threat Opportunity Profile (ETOP). Oleh karena itu strategi yang diambil adalah ekspansi. Dari hasil analisis regresi dengan menggunakan uji F dengan a = 0,05, diperoleh bahwa seluruh variabel inde¬penden (persepsi responden terhadap nilai produk, harga, promosi dan distribusi) signifikan terhadap volume pembelian. Sedangkan berdasarkan uji t dengan a = 0,05 dihasilkan bahwa persepsi responden terhadap nilai promo¬si dan distribusi berpengaruh positif dan signifikan terhadap volume pembelian. Sedangkan persepsi responden terhadap nilai produk dan harga berpengaruh negatif dan signifikan terhadap volume pembelian.Untuk itu strategi dan implementasi pemasaran yang sebaiknya diambil pada posisi invest adalah strategi eks¬pansi dengan memperbaiki kualitas produk melalui riset dan pengembangan, pertahanan bergerak (diversifikasi), perenbanaan promosi yang efektif, memaksimalkan sistem distribusi dan mancari pasar baru, pemekaran struktur organisasi diikuti rekrutmen tenaga kerja yang handal dan pelatihan, kenaikan gaji dan integrasi vertikal.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management
ID Code:9195
Deposited By:Mr UPT Perpus 2
Deposited On:27 Apr 2010 18:20
Last Modified:27 Apr 2010 18:20

Repository Staff Only: item control page