Evaluasi Struktur Pengendalian Manajemen Hotel Santika Semarang

Nugroho, Taufik Rizal Dwi Adi (2000) Evaluasi Struktur Pengendalian Manajemen Hotel Santika Semarang. Masters thesis, PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS DIPONEGORO .

[img]
Preview
PDF - Published Version
1740Kb

Abstract

Competition pushing corporate management to apply efective and eficiency management controling structure so that corporate can be optimal operation and get the corporate target or even win competition market. By the way observation and evaluation of management control structure to be important to do. In evaluation management control structure first analysis; organization structure analysis; second, responsibility centre analysis; tbirth manager appraisal analysis and fourth transfer pricing analysis. Organization Structure in the Santika Hot& management is functional organization structure whereever in the functional organization structure have basic function organization. I Departement get in expenses centre is Engineering departement, accounting departement and human resources departement. Departement get in revenue centre is Marketing departenient. Departement get in profit centre is front office departement, food and beverage departement and house keeping departement. Appraisal expenses centre based on expenses responsibility centre compare with budget expenses. Appraisal revenue centre based on efectively. Appraisal profit centre with two way, appraisal management performance and appraisal economic performance. Transfer pricing have between front office departement with food and beverage departement based on full cost. Persaingan yang ketat mendorong manajemen perusahaan menerapkan Struktur Pengendalian Manajemen yang handal (efektif dan efisien) agar dapat beroperasi secara optimal dan mencapai hash sesuai dengan target yang ditetapkan atau bahkan dapat memenangkan persaingan dalam merebut pasar. Oleh sebab itu, pengamatan dan evaluasi Struktur Pengendalian Manajemen yang dirancang diperusahaan perlu dilakukan. Dalam melakukan evaluasi Struktur Pengendalian Manajemen Hotel Santika Semarang dilakukan analisis pertama, analisis struktur organisasi dan pendelegasian wewenang dan tanggungjawab, kedua analisis pusat pertanggungjawaban, ketiga analisis penilaian prestasi dan keempat analisis harga transfer. Struktur organisasi yang terdapat dalam manajemen Hotel Santika Semarang adalah struktur organisasi fungsional diniana dalam organisasi tersebut terbagi berdasarkan fungsi pokok organisasi. Pendelegasian wewenang di Hotel Santika Semarang sifatnya desentralisasi. Departement yang termasuk dalam Pusat Biaya adalah Engineering Departement, Accounting Departement dan Human Resources Departement. Departement yang termasuk dalam Pusat Pendapatan adalah Marketing Departement. Departement yang termasuk dalam Pusat Laba adalah Front Office Departement, Food and Beverage Departement dan House Keeping Depas-tement. Pusat Biaya dinilal berdasarkan biaya yang dikeluarkan oleh pusat pertanggungjawaban dan dibandingkan dengan biaya yang dianggarkan. Pusat Pendapatan dinilai berdasarkan efektivitasnya. Pusat Laba dinilai dengan dua cara yaitu pengukuran prestasi manajemen dan pengukuran prestasi ekonomi. Harga tranfer terdapat antara Front Office Departement dengan Food and Beverage Departement yang didasarkan atas biaya penuh.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management
ID Code:8693
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:19 Apr 2010 20:01
Last Modified:19 Apr 2010 20:01

Repository Staff Only: item control page