Strategi Meningkatkan Efisiensi Operasi (Studi Kasus Pada PT. Siba Surya) Semarang

SETIAWAN, DANIEL BUDI (1996) Strategi Meningkatkan Efisiensi Operasi (Studi Kasus Pada PT. Siba Surya) Semarang. Masters thesis, UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img]
Preview
PDF - Published Version
2198Kb

Abstract

Service Industries in Indonesia in this subject especially in “Land Cargo Transportation” is a distribution of goods for domestic, import or export. To face the free market in the future and the condition of tight competition nowadays, so the survival of the company could be done by improve “the operation efficiency” as one of the important variables to “Decrease the average cost” so the operation profit could be increase. Next, the efficiency of truck and human resources is called as Productivity since productivity as an independent variable which is has a positive and significant relations to the dependent variables: Revenue, Variable Cost, and Operation Profit. So the company should have to improve the productivity and decided the best choice which is sinergic to the company strategy or functional strategy. The barrier to improve the productivity is the road structure which is not support the transportation and working behaviour which is not considered in time of working. Because the road structure could not be controlled by the company so “Time Management” become a basic in increasing the productivity which have to be implemented by the ‘SYSTEM’ of Professionalism, sp “Time” become an important thing in working. The decreasing of operation efficiency can not be separate from the quality of the equipment, human resources and the market demand, because all of departments have a contribution in loosing time and cost. The differences between teoritic and real productivity are: I. The problems out of control. .2. The problems which could be controlled (the controlled problems). The maximum operation efficiency which is could be reach is by minimized the controlled problems. It means the maximum productivity which is reached is very influenced by the environment condition. So this Land Cargo Transportation productivity is influenced by: 1. System. 2. Human resources acknowledgement of the time. 3. Market demand. Therefore the operation efficiency become optimal if those three variables support simultantly so the fhnctional strategy in increasing the operation efficiency through productivity improvement could be a usefhll support to the company to defend its existing. xv ABSTRAK Industri jasa di Indonesia yang dalam hal] ini secara khusus adalah “Pengangkutan darat untuk barang” merupakan suatu rantai distribusi barang, balk domestik, impor maupun ekspor. Menghadapi pasar bebas dimasa depan dan kondisi persaingan yang amat ketat saat ini maka keberadaan hidup perusabaan dapat diupayakan dengan meningkatkan “Efisiensi Operasi” sebagai salah satu variabel penting dalam rangka “Menurunkan biaya rata-rata” sehingga Laba operasi meningkat. Selanjutnya efisicnsi gabungan antara alat dan SDM kita sebut sebagai Pro duktivitas mengingat Produktivitas sebagai variabel independent mernpunyai hubungan positif dan signifikan terhadap variabel dependena’ Pendapatan ( R), biaya variabel (ye) dan laba operasi (LU) maka perusahaan harus mampu meningkatkan produktivitas dan memutuskan pilihan yang terbaik yang sinergi terhadap strategi perusahaan maupun strategi fungsional. Kendala meningkatkan produktivitas adalah infrastruktur jalan raya yang kurang memadai dan budaya kerja yang tidak berkepentingan pada waktu. Karena infrastruktur tidak dapat dikontrol oleh pcrusahaan maka “manajemen waktu” merupakan Iândasan meningkatkan produktivitas yang hams diimplementasikan melalui SISTEM yang mendorong Profesionalisme agar waktu menjadi acuan penting dalam berkarya. Penunman efisiensi operasi tidak terlepas dan kualitas Alat, Sumber Daya Manusia dan Permintaan Pasar karena semua departemen mempunyai kontribusi terhadap pemborosan waktu dan biaya. Penyebab perbedaan antara produktivitas teoritis dan nyata dapat dibagi menjadi dua: I. Masalah yang diluar kontrol. 2. Masalah yang dapat dikontrol. Efisiensi operasi maksimum yang dapat dicapai adalah dengan meminimalkan masalah yang dapat dikontrol, artinya Produktivitas maksimum yang dapat dieapai sangat dipengaruhi oleh kondisi lingkungan. Maka Produktivitas j asa transportasi darat ini dipengaruhi oleh: 1. SISTEM 2. Kesadaran SDM akan waktu 3. Permintaan Pasar Dengan demikian maka EFISIENSI OPERASI menjadi OPTIMAL bila ketiga variabel diatas mendukung secara simultan sehingga strategi fiingsional dalam meningkatkan EFISIENSI OPERASI melalui peningkatan produktivitas dapat memberikan sumbangan yang berguna bagi perusahaan untuk mempertahankan keberadaannya.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management
ID Code:8281
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:08 Apr 2010 11:15
Last Modified:08 Apr 2010 11:15

Repository Staff Only: item control page