ENHANCING SPEAKING SKILLS AND THE FOUR Cs THROUGH PROJECT-BASED LEARNING FOR THE ELECTRICAL ENGINEERING STUDENTS OF SULTAN AGUNG ISLAMIC UNIVERSITY IN THE ACADEMIC YEAR OF 2017/ 2018

Mutiara W. E., Sintya (2019) ENHANCING SPEAKING SKILLS AND THE FOUR Cs THROUGH PROJECT-BASED LEARNING FOR THE ELECTRICAL ENGINEERING STUDENTS OF SULTAN AGUNG ISLAMIC UNIVERSITY IN THE ACADEMIC YEAR OF 2017/ 2018. Masters thesis, Fakultas Ilmu Budaya.

[img]
Preview
PDF
2702Kb

Abstract

The rapid change of information and technology in the 21st century demands students to adapt. They are required not only to master English communication as an international language, but also to provide themselves with the essential skills of the era. Project-Based Learning (PjBL) is a challenging, interesting, and motivating method represented by end products. This study was aimed to investigate the effectiveness of PjBL to enhance speaking skills and promote the “Four Cs‟ (critical thinking and problem solving, communication, collaboration, and creativity and innovation) as the 21st century skills. Quantitative and qualitative research design was used in this study. Quasi experimental research was conducted to 53 students of electrical engineering Sultan Agung Islamic University. Speaking tests, observations, Likert scale questionnaires, and semi-structured interviews were employed as the instruments. The results showed that the experimental group consisting of 27 students experienced better improvement compared to the control group. The mean score of the experimental group was 15.32, while the mean score of the control group was 11.62. Furthermore, Independent Sample T-test showed sig. value (2 tailed) of 0.00, which was lower than 0.05, meaning that there was statistically significant difference between the two groups. From the results of questionnaires, most respondents strongly agreed that PjBL helped them speak more actively and encourage their higher-order thinking, interaction, teamwork, and creativity. The results of the interviews also indicated the students‟ positive perspectives towards the implementation of PjBL since they were excited and challenged during all the speaking project time. It can be concluded that PjBL proved effective to enhance the students‟ speaking skill and foster their “Four Cs”. PjBL can be an alternative method for English teachers in teaching non-English students in the higher education level. Perubahan informasi dan teknologi yang sangat cepat memberikan tantangan kepada siswa untuk mampu beadaptasi. Mereka tidak hanya dituntut untuk bisa berkomunikasi dalam bahasa Inggris sebagai bahasa international, tetapi juga diharuskan menguasai kemampuan-kemampuan yang penting dari abad ke-21. Pembelajaran Berbasis Proyek adalah sebuah metode yang menantang, menarik, dan memotivasi yang menghasilkan proyek akhir. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan keefektifitasan Pembelajaran Berbasis Proyek dalam meningkatkan 4Cs (berpikir kritis dan memecahkan masalah, komunikasi, kolaborasi, dan kreativitas dan inovasi) sebagai kemampuan-kemampuan abad ke-21 dan meningkatkan kemampuan berbicara bahasa Inggris melalui proyek-proyek berbicara. Penelitian menggunakan desain kuantitatif dan kualitatif. Penelitian kuasi eksperimen dilakukan terhadap 53 mahasiswa jurusan teknik elektro dari Universitas Islam Sultan Agung. Tes berbicara, pengamatan, kuesioner dengan skala Likert dan wawancara dilakukan sebagai instrument dalam penelitian ini. Hasil menunjukkan bahwa kelompok eksperimen yang terdiri dari 27 mahasiswa mengalami peningkatan yang lebih baik dibandingkan dengan kelompok control. Nilai rata-rata kelompok eksperimen adalah 15.32, sedangkan nilai rata-rata kelas control adalah 11.62. Lagipula, uji Independent T-test menunjukkan nilai sig. (2 tailed) sebesar 0,00 yang lebih kecil dari 0.05, yang berarti bahwa terdapat perbedaan yang signifikan secara statistik antara kedua kelompok. Berdasarkan hasil kuesioner, hampir semua responden sangat setuju bahwa PjBL membantu mereka berbicara lebih aktif dan mendorong higher-order thinking, interaksi, kerjasama tim, dan kreativitas mereka. Hasil wawancara pun menunjukan pandangan positif responden terhadap pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Proyek karena mereka merasa senang dan tertantang selama waktu pengerjaan proyek berbicara. Hal ini dapat disimpulkan bahwa PjBL terbukti efectif meningkatkan kemampuan berbicara dan 4C mahasiswa. PjBL dapat menjadi metode alternatif bagi pengajar bahasa Inggris dalam mengajar mahasiswa bukan jurusan bahasa Inggris di tingkat perguruan tinggi.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:P Language and Literature > P Philology. Linguistics > P1-1091 Philology. Linguistics > P1-85 General
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic
ID Code:81084
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:23 Jul 2020 12:42
Last Modified:23 Jul 2020 12:42

Repository Staff Only: item control page