STUDENT SUITABILITY PERSPECTIVE OF THE ENGLISH TEXTBOOK ‘GET ALONG WITH ENGLISH’ FOR VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS GRADE XII

Septianingsih, Riana (2019) STUDENT SUITABILITY PERSPECTIVE OF THE ENGLISH TEXTBOOK ‘GET ALONG WITH ENGLISH’ FOR VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS GRADE XII. Masters thesis, Fakultas Ilmu Budaya.

[img]
Preview
PDF
2997Kb

Abstract

Due to their important roles in ELT, textbooks should suit not only the curriculum and teachers but also the students. The reason why and how the students learn English will determine their choice of textbooks. Therefore, this study deals with the students' suitability perspective of an English textbook ‘Get Along with English' for Vocational Schools Grade XII. This is primarily aimed to evaluate the whether it meets the intellectual and personal needs of students the textbook’s general attributes and the language aspects employment. The research data were collected by distributing a survey questionnaire to elicit the perspective of 100 students of Sekolah Usaha Perikanan Menengah (SUPM) Tegal as the current users. A complementary questionnaire and an unstructured interview were also taken involving 10 teachers of Vocational High Schools in Tegal regency. The questionnaires had beendistributed by some modifications from the checklist of evaluation criteria by Mukundan et al. (2011) following the textbook evaluation theory of Grant (1989) and Cunningsworth (1995). The findings revealed that the textbook satisfied the majority of students in most criteria. Meanwhile, the results also showed that the textbook has weak points in the case of physical durability, phonological aspects insufficiency, and the lack of its fun activities to attract students’ interest. A further investigation focuses on analysing the relation of language aspects, the students’ motivation, and the learning achievments is suggested. Mengingat pentingnya dalam pembelajaran bahasa Inggris, buku teks haruslah memenuhi syarat kesesuaian tidak hanya terhadap kurikulum dan guru pengampu, melainkan juga dengan siswa. Alasan mengapa dan bagaimana siswa belajar bahasa Inggris akan menentukan pilihan mereka terhadap buku teks. Karenanya, dalam penelitian dikaji tentang sebuah evaluasi buku teks Get Along with English’ for Vocational Schools Grade XII yang didasarkan pada persepsi siswa. Tujuannya adalah untuk mengevaluasi apakah buku teks tersebut memenuhi kebutuhan intelektual dan pribadi siswa. Data penelitian diperoleh melalui kuesioner yang diberikan kepada 100 siswa Sekolah Usaha Perikanan Menengah (SUPM) Tegal yang menggunakan buku teks tersebut dalam pembelajaran. Sebuah kuesioner pelengkap disertai wawancara tak terstruktur juga dilakukan dengan memibatkan 10 guru SMK dari Kabupaten Tegal. Kuesioner yang digunakan adalah daftar kriteria penilaian oleh Mukundan dkk. (2011) yang diadaptasi sesuai teori evaluasi buku teks oleh Grant (1989) dan Cunningsworth (1995).Kuesioner tersebut terdiri dari total 50 pernyataan yang tercakup dalam 11 kategori penilaian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku teks tersebut memenuhi kepuasan sebagian besar siswa dalam hampir seluruh kriteria penilaian. Oleh karenanya, dapat dikatakan bahwa buku teks tersebut memenuhi unsur kesesuaian terhadap siswa. Beberapa kelemahan buku teks tersebut yang masih harus diperbaiki adalah dalam hal ketahanan fisik buku, kurangnya aspek fonologi, serta kurangnyakegiatan atau latihan soal yang menarik di mata siswa. Investigasi lebih lanjut dalam mengkaji hubungan antara aspek bahasa, motivasi siswa, dan hasil pembelajaran disarankan sebagai penyempurna hasil penelitian ini.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:P Language and Literature > P Philology. Linguistics > P1-1091 Philology. Linguistics > P1-85 General
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic
ID Code:81050
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:23 Jul 2020 11:22
Last Modified:23 Jul 2020 11:22

Repository Staff Only: item control page