Utami, Almira Irwaniyanti (2018) CONVERSATIONAL REPAIR ORGANIZATION IN AN INDONESIAN EFL CLASSROOM AND ITS IMPLICATIONS TO THE CLASSROOM DYNAMICS. Masters thesis, Diponegoro University.
PDF (Complete) Restricted to Repository staff only 1837Kb | ||
| PDF (Without Chapter II, III, IV) 1337Kb |
Official URL: http://mli.undip.ac.id
Abstract
Speech problems and mistakes, which then resulted in the occurrence of repair acts, are unavoidable parts of EFL classrooms. This study discusses the organization of repair, more specifically the distributions of repair strategy as well as the repair initiation technique distributions by students of an EFL classroom. The data, which are the students’ (and teacher’s) utterances are collected using non-participation method during the students’ presentation task-work. The data were then analyzed qualitatively using conversation analysis (CA) approach. Results of the quantification are also presented in order to support the credibility of the analysis. The results of the data analysis revealed that Self-Initiated Self-Repair (SISR) is the most frequently used repair strategy by the students. In terms of repair initiation technique, EFL students tend to use more specific or ‘stronger’ initiators. Meanwhile, with regards to the classroom dynamics, the variations in terms of the repair strategies and the initiation techniques by male and female students indicated the presence of gender stereotypes in the classroom. Furthermore, some supplementary findings, namely the phenomena of code switching and the appearance of ‘inserted repair’, are also revealed’ in this study. As for the implications of the study towards ELT, especially in Indonesian EFL Class, teachers are expected to provide more fluency practice for the students as well as reinforce the students to also use English even for things outside the task-work, such as in initiating the repair. Key Words: repair strategies, repair initiation techniques, EFL, gender, code switching INTISARI Kesulitan dan masalah dalam pembicaraan, yang kemudian berujung pada munculnya tindakan perbaikan (repair), merupakan hal yang tidak dapat dihindari dalam kelas EFL. Penelitian ini membahas mengenai organisasi perbaikan yaitu mengenai distribusi strategi perbaikan dan teknik inisiasi perbaikan oleh siswa EFL. Data penelitian yang berupa tuturan siswa (dan guru) diambil menggunakan metode observasi non-partisipan pada saat siswa melakukan tugas presentasi. Data kemudian dianalisis secara kualitatif dengan pendekatan analisis percakapan (CA). Hasil kuantifikasi dari persebaran perbaikan juga dicantumkan untuk mendukung kredibilitas analisis. Dari hasil analisis ditemukan bahwa Self-Initiated Self-Repair (SISR) merupakan strategi perbaikan yang paling banyak dilakukan oleh para siswa. Dalam hal teknik inisiasi, siswa EFL lebih cenderung memilih penggunaan teknik yang bersifat spesifik atau kuat. Sementara itu, dalam kaitannya dengan dinamika kelas, perbedaan dalam hal strategi dan teknik inisiasi perbaikan oleh murid laki-laki dan perempuan mengindikasikan adanya perwujudan stereotipe gender dalam kelas. Selain itu, ditemukan pula adanya beberapa hal tambahan mengenai organisasi perbaikan dalam kelas EFL di Indonesia, yaitu adanya fenomena alih kode (code switching) serta munculnya ‘inserted repair’ dalam beberapa proses perbaikan oleh siswa. Dalam kaitannya dengan implikasi terhadap proses belajar mengajar bahasa Inggris, guru diharapkan untuk memberikan lebih banyak latihan terutama dalam hal fluency (kefasihan). Guru juga sebaiknya selalu mengingatkan murid EFL untuk juga menggunakan bahasa Inggris dalam hal-hal diluar tugas yang diberikan, seperti misalnya pada saat proses inisiasi perbaikan. Kata Kunci: strategi perbaikan, teknik inisiasi perbaikan, EFL, gender, alih kode
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Additional Information: | Advisor: Dr. Deli Nirmala, M.Hum. |
Uncontrolled Keywords: | repair strategies, repair initiation techniques, EFL, gender, code switching |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic |
ID Code: | 61496 |
Deposited By: | INVALID USER |
Deposited On: | 26 Mar 2018 15:13 |
Last Modified: | 27 Mar 2018 10:21 |
Repository Staff Only: item control page