PERSAMAAN LAMBANG DAN MAKNA DALAM PERIBAHASA SEMAI DAN PERIBAHASA MELAYU

bin Saamah, Mohd. Rasdi and Abdul , Abu Hassan (2015) PERSAMAAN LAMBANG DAN MAKNA DALAM PERIBAHASA SEMAI DAN PERIBAHASA MELAYU. In: International Seminar “Language Maintenance and Shift” V ISSN; 2088-6799, 2-3 September 2015, Hotel NEO Semarang.

[img]
Preview
PDF
3870Kb

Official URL: http://lamas.undip.ac.id

Abstract

Kajian ini dilaksanakan untuk meninjau persamaan antara peribahasa suku kaum Semai dan peribahasa Melayu dari aspek penggunaan lambang dan pengertian makna yang digunakan dalam kedua-duaperibahasa tersebut. Kajian ini menggunakan kaedah temu bual dan analisis dokumen denganmemanfaatkan strategi penterjemahan yang disarankan oleh Baker (1992) iaitu menggunakan peribahasayang sama bentuk dan sama makna, dan peribahasa yang sama makna tetapi lain bentuk dengan sedikitpenyesuaian. Hasil kajian terhadap 150 peribahasa suku kaum Semai mendapati bahawa 78 daripadaperibahasa tersebut mempunyai persamaan dari dua sudut yang berbeza iaitu 29 daripadanya merupakanperibahasa yang menggunakan lambang dan pengertian makna yang sama dengan peribahasa Melayumanakala 49 peribahasa lagi menggunakan pengertian makna yang sama tetapi menggunakan bentuklambang yang berbeza. Kajian ini penting sebagai pendedahan secara akademik kepada masyarakat umumagar mereka dapat memahami bahasa dan budaya kaum-kaum lain, khususnya tentang bahasa dan budayasukuan yang semakin terhakis dan tersisih di negara yang masyarakatnya berbilang kaum ini. Kajian injuga penting kepada masyarakat umum yang mempunyai hubungan langsung dengan suku kaum Semaisupaya mereka dapat memahami budaya dan cara hidup suku kaum ini semasa mereka berkomunikasi samaada secara formal atau secara tidak formal dalam komunikasi harian mereka. Dengan ini jurang sosiobudayaantara kaum dalam kalangan masyarakat di negara ini dapat dikurangkan.

Item Type:Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords:peribahasa, suku kaum Semai, sosiobudaya, persamaan lambang, persamaan makna dan perbezaan lambang
Subjects:P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic
ID Code:55416
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:15 Aug 2017 11:01
Last Modified:14 Feb 2018 14:06

Repository Staff Only: item control page