THE USE OF COOPERATIVE LEARNING IN SMALL GROUP DISCUSSIONS IN GENRE-BASED READING CLASS (A CLASSROOM ACTION RESEARCH)

Sulistyawati , Anin Eka (2012) THE USE OF COOPERATIVE LEARNING IN SMALL GROUP DISCUSSIONS IN GENRE-BASED READING CLASS (A CLASSROOM ACTION RESEARCH). Masters thesis, Diponegoro University.

[img]
Preview
PDF
2732Kb

Official URL: http://mli.undip.ac.id

Abstract

Anin Eka Sulistyawati. 2012. The Use of Cooperative Learning in Small Group Discussions in Genre-Based Reading Class (A Classroom Action Research). Thesis. Linguistics Post Graduate Program. Diponegoro University Semarang. Advisor: Dr. Sugeng Purwanto, M.A. This research employed the small group discussions as one of the techniques in cooperative learning to improve the students’ ability in Genre-Based Reading class. The subject of this research was 20 students. They were the second grade students of English Department, Teacher Training and Education Faculty at Pancasakti University Tegal. It was conducted in the even Semester of Academic year 2010/2011 starting from February until June 2011. This research belongs to the classroom action research (CAR) that purpose to improve the students’ ability in Genre-Based Reading class and also enhance their interest and awareness on reading genre-texts. Two cycles were conducted here through several stages in each, they were 1). Planning, 2). Acting, 3). Observing, and 4). Reflecting (based on Kemmis 1988). The first reflection was used to monitor the weaknesses gained in the cycle 1 that would be improved in cycle 2. The data were gathered from five kinds of instruments, namely the genre-based reading tests, the questionnaire at the initial condition before treatment, the survey of genre-based reading interest and awareness, the participation in group discussion checklist, and the observation sheet. After completing the cycles, it showed that there were some significant improvements of the students’ ability in genre-based reading class as follows; the classical mean of the students’ score in pre-test was only 48, rose to 68,25 in the first cycle, and became 82,5 in the second cycle. Another finding is about the students’ interest and awareness that was enhanced from cycle 1 to cycle 2. It could be seen through the students’ interest and awareness checklist. Keywords: cooperative learning, small group discussions, genre-based reading class Anin Eka Sulistyawati. 2012. Penggunaan Teknik Diskusi dalam Kelompok-Kelompok Kecil pada Cooperative Learning dalam Kelas Membaca Jenis Teks (Sebuah Penelitian Tindakan Kelas). Tesis. Program Pasca Sarjana Linguistik. Universitas Diponegoro Semarang. Pembimbing: Dr. Sugeng Purwanto, M.A. Penelitian ini menggunakan teknik diskusi-diskusi dalam kelompok kecil yang merupakan salah satu teknik dalam pendekatan cooperative learning sebagai cara untuk meningkatkan kemampuan siswa di kelas teks genre. Subyek yang diteliti dalam penelitian ini sebanyak 20 orang siswa. Mereka adalah mahasiswa semester dua Jurusan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan di Universitas Pancasakti Tegal. Penelitian ini berlangsung di semester genap pada tahun ajaran 2010/2011 yang dimulai dari bulan Februari hingga Juni 2011. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian tindakan kelas (PTK) yang bertujuan untuk menaikkan kemampuan siswa dalam kelas membaca khususnya pada bahasan membaca jenis-jenis teks (genre), serta untuk mempertinggi minat dan kesadaran siswa pada kelas membaca jenis-jenis teks. Terdapat dua siklus dan beberapa tahapan dalam penelitian ini, yakni 1). Merencanakan, 2). Bertindak, 3). Mengamati, dan 4). Refleksi (diambil dari Kemmis 1988). Refleksi yang pertama digunakan sebagai alat untuk memonitor kelemahan-kelemahan yang ada dalam siklus pertama yang kemudian akan diperbaiki pada siklus selanjutnya. Sedangkan pemerolehan data diambil dari beberapa instrumen, yaitu tes-tes membaca beberapa jenis teks, daftar pertanyaan pada tahap initial codition atau kondisi sebelum diberi tindakan, survey mengenai minat dan kesadaran siswa pada kelas membaca beragam jenis teks, daftar partisipasi siswa selama berdiskusi dalam grup masing-masing, serta lembar pengamatan. Setelah menyelesaikan kedua siklus tersebut, dapat diketahui bahwa ada beberapa peningkatan siswa yang cukup signifikan dalam kelas membaca teks genre, diantaranya adalah nilai rata-rata siswa yang sebelumnya hanya memperoleh 48 di tahap awal, meningkat menjadi 68,25 pada siklus pertama, dan kemudian meningkat lagi menjadi 82,5 di siklus kedua. Hasil temuan berikutnya adalah minat dan kesadaran siswa yang meningkat pada tiap-tiap siklus. Hal ini dapat dilihat berdasarkan survey mengenai minat dan kesadaran siswa pada kelas membaca beragam jenis teks.

Item Type:Thesis (Masters)
Additional Information:Advisor: Dr.Sugeng Purwanto,M.A
Uncontrolled Keywords:cooperative learning, small group discussions, genre-based reading class
Subjects:P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic
ID Code:48720
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:06 Jun 2017 11:57
Last Modified:21 Feb 2018 14:31

Repository Staff Only: item control page