UNSPECIFIED (2013) ANALISIS HUMAN ERROR PADA OPERATOR PROSES WASHING KOMPONEN CRANKCASE PRODUK MESIN DIESEL RD85DI-1S/2S DENGAN PENDEKATAN HUMAN RELIABILITY ASSESMENT (Studi Kasus pada PT Kubota Indonesia). Undergraduate thesis, Diponegoro University.
Full text not available from this repository.
Abstract
Abstrak PT. Kubota Indonesia adalah perusahaan yang bergerak dibidang manufaktur mesin diesel traktor. Berdasarkan data quality control diketahui adanya pengaduan dari pelanggan mengenai kerusakan mesin yang disebabkan oleh kotoran sisa permesinan yang menganggu kinerja mesin. Masalah ini berhubungan dengan data kualitas dari lini washing crankcase yang menunjukan adanya crankcase yang rework karena standar kebersihannya tidak memadai. Berdasarkan evaluasi yang dilakukan diketahui faktor penyebab dari manusia mempunyai kontribusi terbesar yaitu 85,5% dari total jumlah rework sedangkan untuk mesin sebesar 14,5%. Dalam penelitian ini digunakan metode HRA atau Human Reliability Assessment karena dengan metode HRA ini dapat diidentifikasikan human error yang terjadi, penganalisaan tugas-tugas manusia atau operator, menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi terjadinya human error, sampai pada akhirnya dapat mereduksi human error yang terjadi. Hasil dari metode HRA adalah nilai HEP atau human error probability untuk setiap pekerjaan yang berkontribusi menjadi penyebab rework dalam proses washing crankcase. Nilai HEP ini akan dijadikan acuan untuk menentukan rekomendasi apa yang harus diberikan agar dapat mereduksi human error. Abstract PT. Kubota Indonesia is a company engaged in manufacturing of diesel engine tractor. Based on the data quality control known of complaints from customers about engine damage caused by machining process scrap that disrupt performance engine. This problem is related to the data quality from washing crankcase line which shows the reworks problem because of inadequate hygiene standards. Based on the evaluation of the human factor known to have the largest contribution is 85.5% of the total amount of rework while the engine by 14.5%. This study used methods of HRA or the Human Reliability Assessment for the HRA methods can be identified human error happens, analyzing human tasks or operator, to determine the factors that influence the occurrence of human error, to ultimately reduce the human error that occurred. The results of the HRA method is the value of HEP or human error probability for any work that contributes to the cause of rework in the process of washing crankcase. HEP value will be used as a reference to determine what recommendations should be given in order to reduce human error.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kata kunci : Quality Control, Human Error, Human Reliability Assessment, Human Error ProbabilityKey word : Quality Control, Human Error, Human Reliability Assessment, Human Error Probability |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) T Technology > TS Manufactures |
Divisions: | Faculty of Engineering > Department of Industrial Engineering Faculty of Engineering > Department of Industrial Engineering |
ID Code: | 39998 |
Deposited By: | INVALID USER |
Deposited On: | 29 Aug 2013 13:35 |
Last Modified: | 29 Aug 2013 13:35 |
Repository Staff Only: item control page