KEGIATAN KOMUNIKASI PEMASARAN RADIO SIARAN DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN IKLAN (Studi Kasus pada Radio IBC FM Semarang)

SA’DIYAH, HALIMATUS (2012) KEGIATAN KOMUNIKASI PEMASARAN RADIO SIARAN DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN IKLAN (Studi Kasus pada Radio IBC FM Semarang). Undergraduate thesis, Faculty of Social and Political Sciences.

[img]
Preview
PDF
278Kb

Abstract

ABSTRACT Title : THE MARKETING COMMUNICATION ACTIVITIES OF RADIO STATION TO INCREASE ADVERTISING REVENUE (The Case Studi On IBC FM Radio Semarang) Name : Halimatus Sa’diyah NIM : D2C007036 Media industry gets the profits from the advertisers. IBC Radio as the profit-oriented media, gets the billing has continued to rise during the last five years, whereas the AC Nielsen ratings showed a decrease over the next five years. So that, the researchers want to study more about the marketing communication strategy adopted by IBC FM radio to raise the revenue. Althougt we knew that the advertisers still use rating of the media as the main factor to determine the media. The researchers used the marketing communications strategy of electronic media theory by Alan B. Albarran, P4 concept (product, place, price and promotion) and used the Mahmud Machfoedz’s theory of the elements of marketing communications to elaborate the promotion. The method in this research is the case study by Robert K. Yin. It used pairing pattern analysis. The subject of the research is Radio IBC FM Semarang by interview all the managers of each department and general manager. In collecting data, researchers used direct observation, documentation, and archival footage. The result showed that the IBC radio determine the segmentation analysis by advertiser based segmentation, providing unique selling point in on air product through a broadcaster with the naturalness air personality, provide the comittment and responsible service to clients of off air activities in the product. Beside that IBC FM radio also used streaming radio as the expansion tool of product distribution (place) and lowered the sacrifice of listeners to access the on air product (price). That activities is supported by the sanse of belonging and the loyalty of the employees which formed by the ability of the leaders of the IBC FM radio in providing the proper motivations, leadership, organization communication climate in familiarity to create the relax and open communication. Key words: radio, advertisers, activities, marketing ABSTRAK Judul : KEGIATAN KOMUNIKASI PEMASARAN RADIO SIARAN DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN IKLAN (Studi Kasus pada Radio IBC FM Semarang) Nama : Halimatus Sa’diyah NIM : D2C007036 Industri media mendapatkan keuntungan melalui pengiklan. Radio IBC yang berorientasi kepada keuntungan mendapatkan jumlah billing iklan yang terus mengalami kenaikan selama lima tahun terakhir, padahal hasil rating AC Nielsen menunjukan penurunan selama lima tahun belakangan. Melihat hal tersebut peneliti merasa tertarik untuk mengkaji lebih dalam tentang strategi komunikasi pemasaran yang diterapkan radio IBC untuk meningkatkan pendapatan iklan, mengingat hasil rating masih menjadi acuan para pengiklan untuk menentukan media beriklan. Teori yang digunakan adalah teori strategi komunikasi pemasaran media elektronik oleh Alan B. Albarran, konsep P4 (product, place, price dan promotion) serta penjabaran konsep promotion melalui teori yang disampaikan Mahmud Machfoedz mengenai elemen komunikasi pemasaran. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kasus Robert K. Yin dengan analisis penjodohan pola. Subjek penelitiannya adalah Radio IBC FM Semarang dengan melakukan wawancara kepada seluruh manajer dari masing-masing departemen dan manajer pelaksana. Selain melalui wawancara pengumpulan data juga dilakukan dengan observasi langsung, dokumentasi, dan rekaman arsip. Hasil penelitian menunjukan bahwa radio IBC melakukan analisis penentuan segmentasi dengan advertiser based segmentation, memberikan unique selling point pada produk on air melalui penyiar dengan air personality yang naturalness serta memberikan comittment and responsible service kepada klien kegiatan off air, sebagai keunggulan produk. Selain itu radio IBC FM memanfaatkan radio streaming sebagai cara perluasan distribusi produk (place) dan merendahkan pengorbanan pendengar untuk mengakses produk on air (price). Kegiatan tersebut didukung oleh loyalitas dan sanse of belonging karyawan yang tinggi yang terbentuk dari kemampuan para pemimpin radio IBC FM dalam memberikan motivasi yang tepat, memimpin, serta menciptakan pola komunikasi organisasi yang kekeluargaan demi terciptanya komunikasi yang rileks dan terbuka. Kata kunci: radio, pengiklan, kegiatan, pemasaran

Item Type:Thesis (Undergraduate)
Subjects:H Social Sciences > H Social Sciences (General)
Divisions:Faculty of Social and Political Sciences > Department of Communication
ID Code:34988
Deposited By:Jurusan Ilmu Komunikasi Fisip Undip
Deposited On:12 Apr 2012 11:38
Last Modified:12 Apr 2012 11:38

Repository Staff Only: item control page