ANALISIS TINGKAT KEANDALAN PADA SOPIR DENGAN METODE HEART (HUMAN ERROR ASSESMENT AND REDUCTION TECHNIQUE) (Studi kasus PO XYZ)

ADI NUGROHO, GINANJAR (2011) ANALISIS TINGKAT KEANDALAN PADA SOPIR DENGAN METODE HEART (HUMAN ERROR ASSESMENT AND REDUCTION TECHNIQUE) (Studi kasus PO XYZ). Undergraduate thesis, Diponegoro University.

[img]
Preview
PDF
11Kb

Abstract

ABSTRACT Along with the high rate of bus accidents, it is necessary to conduct this research by identifying what factors are affecting the reliability of a bus driver and how much the value of reliability that driver in carrying out their duties to reduce the high rate of accidents occurring in the Xyz Bus Companies (PO Xyz). The method used was the HEART method (human error assessment and reduction technique). In this study were conducted using 30 samples of drivers. Data collected were result of questionnaire about the causes of bus accidents and interviews with drivers and personnel staff of Xyz Bus companies. Error value indicates that in performing the task for driving the bus, the driver has several factors which causing of human error, such as less opportunity to train the mind and body beyond the job limitation, poor in the feedback system, ambiguous, or inappropriate, discrepancy between the imagined risk and the actual reality, low in job moral, instruments tools unreliable, and unusual with situations where it is potentially important, but it only happens occasionally or just happened. From the data processing results, Human Error Probability values obtained from the bus driver while driving the bus of 0.54. ABSTRAK Seiring dengan tingginya tingkat kecelakaan bus, maka perlu melakukan penelitian ini dengan mengidentifikasi faktor-faktor apa saja yang mempengaruhi tingkat keandalan seorang sopir bus serta seberapa besar nilai keandalan sopir dalam menjalankan tugasnya tersebut untuk mengurangi tingginya tingkat kecelakaan yang terjadi di dalam PO Xyz. Metode yang digunakan adalah Metode HEART (human error assessment and reduction technique). Di dalam penelitian ini menggunakan 30 sampel sopir yang diteliti. Data yang akan dikumpulkan adalah berupa hasil kuesioner tentang penyebab kecelakaan bus dan wawancara dengan sopir dan staf personalia PO Xyz. Nilai error menandakan bahwa dalam melakukan tugas mengemudikan bus, sopir memiliki beberapa faktor penyebab human error diantaranya Sedikitnya kesempatan melatih pikiran dan tubuh di luar batas pekerjaan, Sistem umpan balik buruk,rancu,atau tidak sesuai, Ketidaksesuaian antara resiko yang di bayangkan dengan kenyataan yang sebenarnya, Moral kerja yang rendah, Peralatan instrumen yang tidak andal, dan ketidakbiasaannya dengan situasi dimana hal itu secara potensial penting, tetapi hanya terjadi sesekali atau baru terjadi. Dari hasil pengolahan data, didapat nilai Human Error Probability dari sopir bus saat mengemudikan bus 0,54.

Item Type:Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords:Key words: driver, human error, human error assessment and reduction technique (HEART), error producing condition (EPC), accident. Kata kunci : Sopir, human error, human error assessment and reduction technique (HEART), error producing condition (EPC), kecelakaan.
Subjects:T Technology > T Technology (General)
T Technology > TS Manufactures
Divisions:Faculty of Engineering > Department of Industrial Engineering
Faculty of Engineering > Department of Industrial Engineering
ID Code:33229
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:08 Feb 2012 12:48
Last Modified:08 Feb 2012 12:48

Repository Staff Only: item control page