Handayani, Hastuti (2009) A THESIS AN ANALYSIS OF ENGLISH NATIONAL FINAL EXAM (UAN) FOR JUNIOR HIGH SCHOOL VIEWED FROM SCHOOL BASED CURRICULUM (KTSP). Masters thesis, UNIVERSITAS DIPONEGORO.
| PDF - Published Version 815Kb |
Abstract
ABSTRACT This research is to find out whether the English UAN for Junior High School 2006/2007 and 2007/2008 are really constructed based on The Content Standard and to find out whether the material of the English UAN for Junior High School 2006/2007 and 2007/2008 match with the Competencies of the English Syllabus for Junior High School in Semarang. This Research is Descriptive and Content Analysis. It was conducted from April 2008 to December 2008. The main Data of this research is the material of English UAN for Junior High School 2006/2007 and 2007/2008. The units of analysis of this research are sentences and texts. The Technique of Collecting these Data is library / documentary technique / study. Supporting data were taken by using questionnaires and interviewing 36 English Teachers of 24 Junior High Schools in Semarang, with and without intervension from the researcher. The technique of collecting these data is Field study. To analyze the data, Item Analysis (Content Analysis) is used. The instrument used to analyze the data is the Matrix of the Competence Standard and Basic Competence of English Syllabus for Junior High School in Semarang which cover Discourse Competence in Reading, Writing, Speaking and Listening skill. The result of this study revealed that most of the materials of The English National Final Examination for Senior High School 2006/2007 and 2007/2008 match with the Content Standard and match with the Competencies of the English Syllabus for Junior High School in Semarang. Although the English UAN is a written test, The UAN of 2006/2007 contains competencies for all skills, and there are 5 items of the UAN material of 2006/2007 that do not match with the syllabus and the Content Standard. The UAN of 2007/2008 contains Reading and Writing skills only, and it matches with the syllabus and the Content Standard. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah UAN bahasa Inggris untuk SMP tahun 2006/2007 dan 2007/2008 disusun berdasarkan Panduan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Standard Isi) serta sesuai dengan kompetensi yang ada dalam Silabus bahasa Inggris untuk SMP di Semarang. Penelitian ini bersifat kualitatif, dan metodenya Deskriptif serta Content Analisis. Penelitian ini dilakukan dari bulan April 2008 sampai dengan Desember 2008. Data utama dari penelitian ini adalah materi soal UAN Bahasa Inggris SMP tahun 2006/2007 dan 2007/2008 . Unit analisis adalah kalimat dan teks. Teknik Penyediaan data ini adalah Teknik Kepustakaan / Dokumenter. Data Penunjang didapat melalui kuesioner dan wawancara terhadap 36 guru bahasa Inggris SMP dari 24 SMP di Semarang. Sebagian dilakukan dengan intervensi peneliti, dan sebagian yang lain tidak. Untuk menganalisis data digunakan Item Analisis. Instrument untuk menganalisis data adalah Kisi-kisi Standard Kompetensi dan Kompetensi Dasar yang meliputi Kompetensi Wacana dalam empat skill dalam silabus bahasa Inggris untuk SMP di Semarang. Hasil Analisis diketahui bahwa sebagian besar soal materi UAN Bahasa Inggris sesuai dengan Panduan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Standard Isi) serta sesuai dengan kompetensi yang ada dalam Silabus bahasa Inggris untuk SMP di Semarang, Walaupun UAN Bahasa Inggris hanya mengetes secara tertulis, namun kompetensi yang diujikan dalam UAN 2006/2007 meliputi 4 skills, yaitu Reading, Writing, Speaking dan Listening. Selain itu, terdapat 6 nomer soal UAN 2006/2007 yang tidak sesuai dengan Syllabus dan Standard Isi. Sementara UAN 2007/2008 meliputi skill Reading dan Writing saja telah sesuai dengan syllabus dan Standard Isi.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in History |
ID Code: | 24335 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 02 Dec 2010 10:39 |
Last Modified: | 02 Dec 2010 10:39 |
Repository Staff Only: item control page