KAJIAN SEKOLAH BERTARAF INTERNASIONAL (SBI) SMK NEGERI 2 SALATIGA DAN HUBUNGANNYA DALAM PENGEMBANGAN WILAYAH SEKITARNYA

Susiani, Ratna (2009) KAJIAN SEKOLAH BERTARAF INTERNASIONAL (SBI) SMK NEGERI 2 SALATIGA DAN HUBUNGANNYA DALAM PENGEMBANGAN WILAYAH SEKITARNYA. Masters thesis, PROGRAM PASCA SARJANA UNIVERSITAS DIPONEGORO.

[img]
Preview
PDF - Published Version
1186Kb

Abstract

There is competition in the vocational world in globalisation era. Therefore, it is necessary to improve the public service in educational aspect. The improvement in either quality and human power through SBI SMK is one of main policy in improving the education. SBI SMK program is facing some problems, and Salatiga government can't respond all of them, because there is only one SMK, that is SMK Negeri 2 Salatiga, that is still facing some obstacles in applying the program. The reason is that It hasn't refered to quality input/process quality according to SBI SMK standard, the participation and role of the Salatiga stakeholders is not optimal to support the progaram and SBI SMK activity, also school developnement as SBI SMK is not optimal to extend the surrounding areas with the society activities. This research objecitve is to study the quality and education improvement thtough SBI SMK and its corelation with the surrounding areas extension as affected areas, and the target of the research is to identify and analyse SBI SMK including quality improvement, school development, range of service, and stakeholders involvement, as well as surrounding area development including the users' access to reach SBI SMK. And there is also study about the correlation between the school quality anda the access distance and SBI SMK N 2 surrounding regional development. The method applied in this research is using qualitative description with primary and secondary data. To determine the respondents purposive sampling is applied, which is taken from SMK N2 Salatiga and stakeholders as many as 80 respondents. According to the research, education quality improvement through SBI SMKN 2 can successful if it is conducted according to the determined standard and also supported by facilities and learning media which is creative and innovative, and stakeholders also need to actively support financially. The improvement of education quality through SBI SMK can extend the surrounding areas in the form of access street and changes in the land usage to imrove town facilities, it will affect the changes in society activites in the surrounding areas to realize one of Salatiga function as education town. Adanya persaingan dunia kerja pada era globalisasi serta perlunya peningkatan pelayanan publik dalam aspek pendidikan maka dibutuhkan peningkatan mutu dan kualitas sumber daya manusia melalui SBI SMK yang merupakan salah satu kebijakan pokok pembangunan pendidikan. Permasalahan yang dihadapi adalah bahwa program SBI SMK belum bisa direspon sepenuhnya oleh Kota Salatiga karena baru ada 1 SMK yaitu SMK Negeri 2 Salatiga yang dalam pelaksanaannya masih banyak menemui kendala karena belum dapat sepenuhnya mengacu pada mutu masukan/mutu proses sesuai standar SBI SMK, partisipasi dan peran stakeholders Kota Salatiga belum optimal mendukung program dan kegiatan SBI SMK, serta pengembangan sekolah sebagai SBI SMK belum optimal menjadikan wilayah sekitar sekolah berkembang dengan kegiatan atau aktivitas masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji mutu dan pengembangan pendidikan melalui SBI SMK dan hubungannya dalam pengembangan wilayah sekitarnya sebagai wilayah pengaruh, dengan sasaran penelitian yaitu mengidentifikasi dan menganalisis SBI SMK yang meliputi peningkatan mutu, pengembangan sekolah, sebaran dan jangkauan pelayanan, dan peran stakeholders serta pengembangan wilayah sekitar yang meliputi akses/jarak pengguna SBI SMK, korelasi antara mutu sekolah dengan jarak dan pengembangan wilayah sekitar SBI SMKN 2 Salatiga. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan data primer dan sekunder. Adapun teknik penentuan responden menggunakan purposive sampling yang diambil dari SMK Negeri 2 Salatiga dan stakeholders sejumlah 80 responden. Berdasarkan penelitian, peningkatan mutu pendidikan melalui SBI SMKN 2 Salatiga akan berhasil jika dilaksanakan sesuai standar yang telah ditetapkan serta ditunjang oleh prasarana dan sarana pembelajaran yang kreatif dan inovatif, dengan dukungan stakeholders dalam pendanaan maupun kegiatan. Peningkatan mutu pendidikan melalui SBI SMK dapat mengembangkan wilayah di sekitar sekolah berupa akses jalan dan adanya perubahan penggunaan lahan untuk pengembangan fasilitas kota yang berdampak pula pada perubahan aktivitas/kegiatan masyarakat wilayah sekitar serta dapat mewujudkan salah satu fungsi Kota Salatiga sebagai kota pendidikan.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:G Geography. Anthropology. Recreation > GE Environmental Sciences
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Urban and Regional Planning
ID Code:18738
Deposited By:Mr UPT Perpus 5
Deposited On:04 Aug 2010 14:27
Last Modified:21 Jun 2011 16:49

Repository Staff Only: item control page