Esram, M. Juramadi (2006) ANALISIS PASAR PARIWISATA DALAM PEMBANGUNAN KOTA TANJUNGPINANG PROVINSI KEPULAUAN RIAU. Masters thesis, PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS DIPONEGORO.
| PDF - Published Version 1852Kb |
Abstract
Bappeko Tanjungpinang (2002) note that foreign tourism visiting level ini Tanjungpinang city for last five years show the increasing tendency. Medium and infrastructure development as tourism support also indicating an exciting indications. In the other hand, there is an action of rearrangement, renovation and organization for some historical and cultural tourism objects in this city which have been done by city government (Tanjungpinang Culture and Tourism Office, 2002) There is a thigth correlation between tourism visiting motivation to Tanjungpinang and the existence of historical and socio-cultural tourism objects within this city. However, it is likely that beside to enjoy and admire history and cultural art, foreign tourist coming to have a sex pleasure. Finally, based on the beckground above, by by the existence of Tanjungpinang tourism potency and foreign tourism motivation than it will be very interesting to analyze about what kind of tourism market whish can be developed in Tanjungpinang. Research questions in this study are: a. How the existing tourism potency of Tanjungpinang city? b. What motivation which able to push foreign tourist to visit Tanjungpinang city? c. How condition of tourism market in Tanjungpinang? This study purpose is to reveal about tourism objects attractiveness capacity in Tanjungpinang for tourist motivation to visit Tanjungpinang and analyzing which enable to be developed and purpose a policy suggestion to the Tanjungpinang City Government about the possibility of developable tourism types in Tanjungpinang city. Performed analysis including: analysis of tourism demand, analysis of tourism supply, analysis of tourism market, tourism element analysis and development of Tanjungpinang city and also analysis development of tourism in Tanjungpinang city. Used sampling method is selective purposive sampling for Tanjungpinang city government official while accidential sampling for tourist sample. Based on analysis result hence known that visit motivation of Singapore and Malaysia tourist to Tanjungpinang city are for vacation. Along the vacation, commonly, they make tour to see the historical buildings that present in Penyengat island, Senggarang and Kota Piring tourism site. The developable tourism market in Tanjungpinang city, based on the analysis, in historical and cultural subjects. However, maritime and natural tourism are also included into account. Tourism attraction such as dragon boat race and another events are supporting capacity to introduce Tanjungpinang city to foreign tourist. Tourist motivation is to vacation, visiting friends/ relatives, and business/ work. Development of Town tourism of Tanjungpinang very related to aspect development of economics, socio culture and environmental physical aspect. Bappeko Tanjungpinang (2002) mencatat bahwa arus kunjungan wisatawan mancanegara di Kota Tanjungpinang dalam lima tahun terakhir menunjukkan kecenderungan yang semakin meningkat. Pembangunan sarana dan prasarana penunjang kepariwisataan juga menampakkan gejala yang menggembirakan. Di sisi lain, beberapa objek wisata sejarah dan budaya yang ada di kota telah dilakukan penataan, renovasi, dan pengorganisasiannya oleh pemerintah kota (Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Tanjungpinang, 2002). Motivasi kunjungan wisatawan mancanegara ke Kota Tanjungpinang erat kaitannya dengan keberadaan objek-objek wisata sejarah dan sosial budaya yang terdapat di kota ini. Namun bukan tidak mungkin di samping motif menikmati dan mengagumi sejarah dan seni budaya, wisatawan mancanegara yang datang tersebut juga menikmati wisata seksual (sex pleasure). Akhirnya dari latar belakang tersebut di atas, adanya potensi pariwisata kota Tanjungpinang dan motivasi kunjungan wisatawan manca negara datang berkunjung sangat menarik guna dilakukan analisis pasar pariwisata bagaimana yang dapat dikembangkan di Kota Tanjungpinang. Research questions dari penelitian ini adalah: a. Sebarapa besar potensi pariwisata Kota Tanjungpinang ? b. Motivasi apa yang mendasari wisatawan mancanegara berkunjung ke Kota Tanjungpinang ? c. Bagaimana kondisi pasar pariwisata Kota Tanjungpinang? Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kapasitas daya tarik obyek wisata yang ada di kota Tanjungpinang dalam memotivasi wisatawan untuk datang berkunjung dan menganalisis pasar pariwisata yang dapat dikembangkan di kota Tanjungpinang serta membuat usulan kebijakan kepada Pemerintah Kota Tanjungpinang tentang kemungkinan wisata apa saja yang dapat dikembangkan di Tanjungpinang. Analisis yang dilakukan meliputi: analisis permintaan pariwisata, analisis penawaran pariwisata, analisis pasar wisata, analisis elemen pariwisata dan pembangunan Kota Tanjungpinang serta analisis usulan pengembangan pariwisata Kota Tanjungpinang. Teknik sampling yang digunakan adalah selective purposive sampling untuk pejabat pemerintahan Kota Tanjungpinag dan accidential sampling untuk sampel wisatawan. Berdasarkan hasil analisis maka dapat diketahui bahwa Motivasi kunjungan wisatawan dari Singapura dan Malaysia ke Kota Tanjungpinang adalah untuk berlibur. Dalam liburan itu pada umumnya mereka melihat bangunan bersejarah yang ada di lokasi wisata Pulau Penyengat, Senggarang, dan Kota Piring. Pasar pariwisata kota Tanjungpinang yang dapat dikembangkan berdasarkan hasil penelitian ini adalah wisata sejarah dan budaya. Namun demikian juga dapat dikembangkan wisata bahari dan alam. Atraksi wisata seperti dragon boat race dan even-even lainnya merupakan daya dukung untuk memperkenalkan Kota Tanjungpinang kepada wisatawan mancanegara. Motivasi wisatawan adalah untuk berlibur, mengunjungi kerabat, dan bisnis/ bekerja. Pengembangan pariwisata Kota Tanjungpinang sangat terkait dengan aspek pembangunan ekonomi, sosial budaya dan aspek fisik lingkungan.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | S Agriculture > SH Aquaculture. Fisheries. Angling |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Coastal Resource Management |
ID Code: | 18415 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 5 |
Deposited On: | 02 Aug 2010 08:52 |
Last Modified: | 02 Aug 2010 08:52 |
Repository Staff Only: item control page