Munaryo, Munaryo (2008) ANALISIS PENGARUH PERSEPSI MUTU PELAYANAN RAWAT INAP TERHADAP MINAT PEMANFAATAN ULANG DI RSUD KAB. BREBES TAHUN 2008. Masters thesis, PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS DIPONEGORO.
| PDF - Published Version 387Kb |
Abstract
State Hospital in Brebes regency was established in 1954 with 215 bedsheet has strategic position an chance in Central Java. There is a tendency of BOR declining 62,13 % in 2001 and 52,72 % in 2006. There is a tendency of patient visit declining for general pateient and there is still complaint from the patients to the Hospitalization service. This research aims to know the patients’ perception about doctors quality service, nursery quality service, quality of equipments and hospitalization circumstance and the influence to decision of revisit. This research used survey method with analytic quantitative by crossectional approachment. The sample of thus reseach are 90 hospitalalization patiens who adequate with inclution criteria. Using questionnaire instrument that is characteristic data, the value of quality service and decision revisit with reasons. The data analysis is done by univariate, bivariat with Chi-Square Test to find the relation and multivariate analysis with logistic regretion for the big influence. The perception to the doctor quality service, nursery service, quality of equitmenta and hospitalization circumstance as the pateints’ wish. High of Decision revisit patient is 93,3 %. To the relation between the perception of Doctor quality service (p=0,020), Nursery quality service (p=0,025), Quality of equitment (p=0,008) and quality hospitalization circumstance (p=0,016) with decision revisit. There is each and together influence with the doctor quality service, nursery quality service, quality of equipments and hospitalization circumstance with the influence to decision of revisit with p value ≤ 0,05. The biggest influence is equipment quality, followed by circumstance quality, nursery service quality and doctor service quality. From this research it is hoped that the hospital management is able to do arrangement, correction, fix and complete the needs of hospitalization equipment and thhe circumstance of hospitalization. The doctors and nurses defence and increase in the skil and service professionalism. RSUD Kab. Brebes yang berdiri sejak 1954 dengan Tempat Tidur (TT) 215 mempunyai posisi dan peluang yang strategis sekali di pantura jawa tengah bagian barat. Terjadi kecenderungan penurunan angka BOR yaitu tahun 2001 BOR 62,13 % dan tahun 2006 BOR 52,72 %. Adanya gejala penurunan kunjungan pasien rawat inap terutama pasien umum dan masih adanya keluhan dari pasien terhadap pelayanan rawat inap. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pasien tentang mutu pelayanan dokter, mutu pelayanan keperawatan , mutu sarana dan mutu lingkungan rawat inap dan pengaruhnya terhadap minat pemanfaatan ulang. Penelitian observational ini menggunakan metode survey dengan sifat kuantitatif analitik dan pendekatan crossectional. Sampel penelitan 90 pasien rawat inap yang memenuhi kriteria inklusi. Menggunakan Instrumen penelitian berupa kuesioner terstruktur berupa data karakteristik, penilaian persepsi mutu pelayanan dan minat pemanfataan ulang serta alasanya. Analisis data dilakukan secara univariat, analisis bivariat dengan uji Chi Square untuk mencari hubungan dan analisis multivariat dengan regresi logistik untuk mencari besarnya pengaruh. Persepsi terhadap mutu pelayanan dokter, pelayanan keperawatan, sarana dan lingkungan rawat inap sesuai dengan harapan pasien. Minat pemanfaatan ulang pelayanan yang tinggi yaitu 93,3 %. Terdapat hubungan antara persepsi mutu pelayanan Dokter (p=0,020), mutu pelayanan Keperawatan (p=0,025), mutu Sarana rawat inap (p=0,008) dan mutu Lingkungan rawat inap (p=0,16) dengan minat pemanfaatan ulang pelayanan . Ada pengaruh secara sendiri-sendiri dan secara bersama-sama tentang mutu pelayanan dokter, keperawatan, sarana dan lingkungan terhadap minat pemanfaatan ulang dengan p value ≤ 0,05. Pengaruh yang paling besar adalah mutu sarana diikuti mutu lingkungan, mutu keperawatan dan mutu pelayanan dokter. Diharapkan manajemen rumah sakit dapat melakukan penataan, pembenahan, memperbaiki dan melengkapi kebutuhan sarana rawat inap dan keadaan lingkungan rawat inap. Dokter dan petugas keperawatan untuk mempertahankan dan meningkatkan ketrampilan dan profesionalisme pelayanan.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Public Health |
ID Code: | 18369 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 5 |
Deposited On: | 30 Jul 2010 14:13 |
Last Modified: | 30 Jul 2010 14:13 |
Repository Staff Only: item control page