Leonora, Andini (2007) TEMA DAN PENGEMBANGANNYA PADA BROSUR HOTEL BERBINTANG DI JAWA TENGAH DAN D.I. YOGYAKARTA. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF 3265Kb |
Abstract
Language cannot be separated from its application in society. Therefore advertising language is analyzed through this research. This research is done to answer several research questions, in which involving type of theme and rheme used in a brochure hotel, the thematic progression pattern is employed in developing the brochure hotels in Central Java and D.I. Yogyakarta, and they describe different types of cohesion in the hotel brochure textual cohesion. This study aims at finding out the notions of Theme as a resource for the organisation of the clause as a message and theme development. Furthermore, this study also try to show the cohesion text in the brochure of 4 and 5 star hotels in Central Java and D.I. Yogyakarta. The analysis explores the insights concerning the relationship between Theme and Rheme derived from theory of Systemic-Functional Grammar stated by Halliday (1994), An Introduction to Systemic Functional Linguistics by Eggins (1994), Making Sense of Functional Grammar by Gerot and Wignell (1994), and Cohesion in English declared by Halliday and Hasan (1994). The research design applied in this study is qualitative since the data in this research are words and clauses. The data are 12 samples of brochure hotel in Central Java and D.I.Yogyakarta. The data analysis shows that there are some different types of theme. The theme can be classified into four, i.e. (1) ideational theme (topical) namely unmarked and marked theme; (2) textual theme i.e. conjunction and conjunctive adjunct; (3) interpersonal theme and (4) multiple theme, namely tekstual^eksperiensial, Interpersonal^eksperiensial, and tekstual^interpersonal. Furthermore, the pattern of development theme is divided into three, i.e. (1) the zig-zag pattern, (2) theme re-iteration, and (3) the multiple theme pattern. Moreover, cohesion can be divided into different types of cohesion in text, i.e. (a) reference i.e. anaphoric, cataphoric, and comparative reference; (b) ellipsis, (c) conjunction i.e. elaboration, extension, and enhancement; (d) lexical cohesion namely classification and composition. Classification i.e. co-hyponymy, class/subclass, contrast, and similarity which are repetition and synonymy and composition that is meronymy. The result revealed that the bodycopies of the brochure hotel were not constructed based on one thematic development. A text might employ several or even none of the patterns of thematic development. In short, they do not follow a single specific pattern. This is probably because the nature of brochure texts is informative, attractive, persuasive, and creative. Bahasa tidak bisa terpisah dari aplikasi dalam masyarakat. Oleh karena itu bahasa iklan dianalisis melalui penelitian. Penelitian ini dilaksanakan untuk menjawab beberapa pertanyaan yang meliputi jenis tema apa sajakah yang digunakan dalam brosur hotel, pola pengembangan tema apa yang dipakai dalam brosur, serta unsur-unsur kohesi tekstual pada brosur hotel berbintang di Jawa Tengah dan D.I.Yogyakarta Studi ini bertujuan untuk menemukan jenis tema sebagai organisasi klausa sebagai pesan dan pengembangan temanya. Selain itu, studi ini juga bertujuan untuk menunjukkan kekohesian teks dalam brosur hotel bintang 4 dan 5 di Jawa Tengah dan D.I. Yogyakarta. Analisis ini meneliti pengertian yang mendalam dalam hubungan Tema dan Rema yang diperoleh dari teori Sistem Fungsi tatabahasa yang dikemukakan oleh Halliday (1994), Pengenalan Sistem Linguistik Fungsional yang dicetuskan oleh Eggins (1994), Tatabahasa Fungsional dirumuskan oleh Gerot dan Wignell (1994) dan kohesi dalam bahasa Inggris yang dicetuskan oleh Halliday dan Hasan (1994). Studi yang digunakan bersifat deskriptif karena bertujuan untuk menggambarkan data dengan kata-kata atau klausa. Teknik yang dipakai untuk mengumpulkan data adalah teknik agih dengan mengambil dari sumber aslinya. Data penelitian ini, diambil dari 12 sample brosur hotel yang dianggap sudah mewakili dari seluruh kota besar di Jawa tengah dan D.I.Yogyakarta. Dari hasil penelitian diperoleh adanya jenis-jenis tema yang meliputi tema ideasional (topikal) seperti tema topikal tak bermarkah dan bermarkah, tema tekstual dengan subjenisnya, yaitu kata sambung dan kata keterangan konjungtif, tema interpersonal. Tema gabungan yang ditemukan dalam brosur adalah tekstual^eksperiensial, Interpersonal^eksperiensial, dan tekstual^interpersonal. Pengembangan tema, mencakupi pola tema zig-zag, pola re-iteration, dan pola multiple atau gabungan. Kohesi tekstual teks meliputi berbagai jenis (a) referen dengan subjenisnya, anaforik, kataforik dan referen perbandingan; (b) penghilangan kata, (c) konjungsi dengan subjenisnya; pengembangan, perluasan, dan peningkatan; (d) kohesi leksikal dengan subjenisnya klasifkasi dan komposisi. Klasifikasi dengan subjenisnya co-hiponimi. Class/subclass, kontras, dan persamaan antara pengulangan dan sinonim; sedangkan komposisi dengan subjenisnya meronimi. Berkenaan dengan hasil penelitian, brosur hotel tidak berdasarkan pada pola pengembangan tema. mengetahui apa yang disampaikan supaya mengikuti pola pengembangan tema tertentu meskipun brosur berfungsi sebagai iklan yang informatif, menarik, membujuk.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Linguistic |
ID Code: | 16426 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 12 Jul 2010 09:43 |
Last Modified: | 21 Jan 2014 10:24 |
Repository Staff Only: item control page