SUHENDI, ASEP (2009) KEUNGGULAN KOMPETITIF MELALUI STRATEGI PENGUASAAN WILAYAH, KOMPETENSI SUMBER DAYA MANUSIA DAN ORIENTASI PASAR (Studi Kasus pada PT.Indosat Tbk). Masters thesis, program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 1662Kb |
Abstract
The environment of the telecommunications competition business that continually changed and increasingly tight, this required PT. Indosat, Tbk formulated the wonderful strategy to maintain or improve the position; hereupon Indosat must be possessed of the effective strategy to stay surviving and got the continuous growth This Objectivity base on the competitive superiority by Michael Porter, Jesper Standskov, territory manajement by Burgoyne, Deutscher and Ash, Human resources competence by Khandekar and Sharma, and Marketing Orientation by Slater and Narver. In this research used census Methods. With the total correspondent population; 150 Heads of Branch and Head of Representative of PT. Indosat for all over Indonesia. However, only 120 data’s approved because only 17 questionnaires filled up incomplete and 13 questionnaires does not return. The answer data from respondent would be compatible analysis from the research model. In develop research model become from the theoretical framework used the analysis confirmatory SEM From results of data analyzing showed that, the competitive superiority gave positive influential towards the achievement of business. The orientation of marketing, the quality of human resources and the marketing territory management create the competitive superiority The competitive superiority by Indosat based on employee competency. To developed capability oriented by human resources that were owned, beginning with the management of potential, forward the mutation, the rotation training and assessment, including efficient use of internal communication began the email and the forum for communication through the CEO blog. Persaingan di lingkungan bisnis telekomunikasi yang terus menerus berubah dan semakin ketat ini mengharuskan PT. Indosat,Tbk memformulasikan strategi yang tepat untuk mempertahankan atau memperbaiki posisinya ,sehingga Indosat harus memiliki strategi efektif supaya tetap bertahan hidup dan mendapatkan pertumbuhan yang berkesinambungan. Model penelitian ini dikembangkan dengan menggunakan dasar teori mengenai keunggulan kompetitif (Michael Porter, Jesper Standskov); manajemen territori (Burgoyne, Deutscher dan Ash), kompetensi sumber daya manusia (Khandekar dan Sharma) dan orientasi pasar (Slater dan Narver). Metode penelitian ini menggunakan sensus, dengan populasi sebanyak 150 kepala cabang dan kepala perwakilan PT. Indosat di seluruh Indonesia. Akan tetapi, hanya 120 data yang dapat digunakan karena sebanyak 17 kuesioner diisi tidak lengkap, dan sebanyak 13 kuesioner tidak kembali. Data jawaban dari responden tersebut kemudian dianalisis kesesuaiannya dengan model penelitian yang dikembangkan dari kerangka teoritis menggunakan analisis konfirmatori SEM. Hasil penelaahan lebih jauh ternyata menunjukan bahwa keunggulan kompetitif , berpengaruh positif terhadap kinerja bisnis. Orientasi pasar, kualitas sumber daya manusia dan manajemen wilayah pemasaran dapat menciptakan keunggulan kompetitif. Keunggulan kompetitif yang dimiliki Indosat terletak pada kompetensi diri karyawan. Kapabilitas dibangun dengan cara mengedepankan sumber daya manusia yang dimiliki, mulai dari pembinaan potensi, mutasi, rotasi training dan assessment, termasuk pendayagunaan komunikasi internal melalui email dan forum komunikasi yang disampaikan melalui CEO blog
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Management |
ID Code: | 16105 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 08 Jul 2010 08:46 |
Last Modified: | 08 Jul 2010 08:46 |
Repository Staff Only: item control page