Evaluasi Pembangunan Jalan Lingkar Ditinjau Dari Perilaku Pemilihan Rute : Studi Kasus Jalan Lingkar Utara Dan Jalan Kota Surakarta (Evaluation of Ring Road Development seen from the Behavior of Route Choice : the Case Study of North Ring Road and Artery of Surakarta)

Handayani, Fajar Sri (2005) Evaluasi Pembangunan Jalan Lingkar Ditinjau Dari Perilaku Pemilihan Rute : Studi Kasus Jalan Lingkar Utara Dan Jalan Kota Surakarta (Evaluation of Ring Road Development seen from the Behavior of Route Choice : the Case Study of North Ring Road and Artery of Surakarta). Masters thesis, Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
3394Kb

Abstract

The north ring mad of Surakarta is expected to provide an alternative service and to reduce traffic delay on arteries road. The through traffic of Surakarta from east to west or west to east has two-route choice i.e. north ring road and artery. The aim of this study is to understand the behavior of passenger car in Surakarta in choosing between north ring road and arteries route with logit binomial model. The dependent variable needed are journey time and cost. Data were taken by recording the number of vehicle and journey time on Monday, Tuesday,. Wednesday, and Saturday started at 06.00 am - 18.00 pm. Then, data were analyzed to find the correlation among the proportion of route choice, headway, and journey cost with regression in three traffic flow: west to east, east to west, and both. The study concluded that the passenger car from west to east traffic in peak hours tends, to choose ring road, while from east to west traffic in peak hours of afternoon tends to choose arteries road because of some reasons namely any necessity in city, landscape factor, and geometric intersection. The car passengers of Surakarta vehicle number on Saturday in peak hours tend to choose ring road, and choose artery road in off-peak hours. The car passengers of non-Surakarta vehicle number on Saturday in both peak hours and off-peak hours tend to choose artery road because some reasons i.e. there is no delay, time is not priority, and there is chance to see city. Jalan lingkar utara Surakarta diharapkan mampu memberikan altenatif pelayanan dan mengurafigi kemacetan pada jalan kota, lalulintas menerus melewati kota Surakarta dan timur ke barat man sebaliknya mempunyai dua pilihan rule yaitu jalan lingkar utara dan arteri dalam kota. Melalui studi ini akan dikaji perilaku pengguna jalan dalam memilih rute terbaik. Tujuan studi ini tirituk mengetahui perilaku pengguna jalan mobil penumpang di kota Surakarta dalam pemilihan rute antara me Jalan Lingkar Utara Surakarta dan rute Jalan Arteri Dalam, Kota Surakarta dengan model logit binomial dengan variabel bebas waktu ten-mull dan biaya perjalanan. • Pengambilan data dilakukan dengan mencatat nomor kendaraan, waktu tempuh pada hari Senin, Selasa, Rabu dan Sabtu mulai pukul 06.00-18.00. Dan data tersebut dianalisis hubungan proporsi pemilihan rum dan selisih waktu dan biaya perjalanan dengan analisis regresi pada arah lalulintas timur ke barat, barat ke timur dan gabungan. Kesimpulan dan penelitian ini adalah pengguna jalan pada lalulintas arah barat ke timur pada jam sibuk cendenmg memilih jalan lingkar, pada lalulintas timur ke barat terdapat pada jam sibuk sore cendenmg memilih jalan kota ini dapat disebabkan karena ada keperluan lain dikota, faktor pemandangan, geometrik persimpangan. Pengguna jalan dengan plat nomor kendaraan di dalam kode wilayah kota Surakarta pada hari Sabtu, pada jam sibuk cendenmg memilih jalan lingkar dan diluar jam sibuk cenderung memilih rute kota. Pengguna jalan dengan plat nomor kendaraan diluar kode wilayah kota Surakarta pada hari Sabtu pada jam sibuk maupun diluar jam sibuk cenderung memilih rute jalan kota hal ini dapat dikarenakan jalan kota tidak terjadi kemacetan, waktu bukan faktor utama dan ingin melihat kota Surakarta dengan melewati jalan arteri dalam kota

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Civil Engineering
ID Code:15113
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:22 Jun 2010 17:38
Last Modified:22 Jun 2010 17:38

Repository Staff Only: item control page