ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PADA BAGIAN ADMINISTRASI FAKULTAS EKONOMI UNDIP

FATMAWATI, ENDANG (2003) ANALISIS KUALITAS PELAYANAN PADA BAGIAN ADMINISTRASI FAKULTAS EKONOMI UNDIP. Masters thesis, Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
7Mb

Abstract

Administration services for students at Economic Faculty of Diponegoro University play an important role to support studying-teaching processes. The bigger demand of students for the services is a consequence that faculty management has to respond in accordance with its function as a public institution in educational sector. This phenomena need to be studied how far are the services which have been performed in administration section. This research is to know and to analyze between TQE and service quality variables, between service quality and students' satisfaction variables, and between TQE and students' satisfaction trough the service quality variables given in administration section. Population is taken from Diploma III Program, S I Regular, and S1 Extension students, year 2000 / 2001 with the total sample is 90 respondents. This research used quantitative method. To process the data, the writer used SPSS program and used regression analysis with T-test to analyze them. In addition, to know the relation among the variables, the writer used cross tab analysis. The result of regression analysis shows that there is a relation between total quality education and service quality variables, between service quality and students' satisfaction variables, and between TQE and students' satisfaction trough the given service quality variables. The result of statistical analysis shows that administrational service quality at Economic Faculty of Diponegoro University is not good (57,8% respondents). To meet students' satisfaction of administration service given by the employees, it is necessary to raise an application of TQE optimally and service quality. Pelayanan administrasi kepada mahasiswa di Fakultas Ekonomi UNDIP mempunyai peranan yang sangat penting dalam mendukung proses KBM (Kegiatan Belajar Mengajar). Semakin besamya tuntutan mahasiswa akan pelayanan yang baik merupakan konsekuensi yang harus ditanggapi oleh pihak manajemen fakultas yang selaras dengan fiingsinya sebagai lembaga publik di bidang jasa pendidikan. Fenomena ini menurut penulis perlu untuk dikaji sejauh mana pelayanan yang telah dilaksanakan di bagian administrasi Fakultas Ekonomi UNDIP. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis antara variabel total quality education (TQE) dengan variabel kualitas pelayanan, variabel kualitas pelayanan dengan variabel kepuasan mahasiswa dan variabel total quality education (TQE) dengan kepuasan mahasiswa melalui variabel kualitas pelayanan yang diberikan di bagian administrasi Fakultas Ekonomi UNDIP. Populasi diambil dari seluruh mahasiswa program Diploma Tiga, S1 Reguler dan S1 Ekstensi angkatan .2000 / 2001 dengan jumlah sampel 90 responden. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif, selanjutnya diolah dengan bantuan program SPSS. Teknik analisis menggunakan analisis regresi dengan uji T dan untuk mengetahui hubungan antar variabel menggunakan analisis crosstab. Basil analisis regresi menunjukkan ada hubungan antara variabel total quality education (TQE) dengan kualitas pelayanan, variabel kualitas pelayanan dengan kepuasan mahasiswa, dan variabel total quality education (TQE) dengan kepuasan mahasiswa melalui kualitas pelayanan yang diberikan. Hasil analisis statistik menunjukkan bahwa kualitas pelayanan administrasi di Fakultas Ekonomi UNDIP yang diberikan kepada mahasiswa masih dinilai tidak baik (57,8 % responden). Untuk mendukung tereiptanya kepuasan mahasiswa terhadap pelayanan administrasi yang diberikan oleh karyawan, maka perlu lebih ditingkatkannya penerapan total quality education (TQE) secara optimal dan meningkatkan kualitas pelayanan

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:J Political Science > JA Political science (General)
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Administration Science
ID Code:14808
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:17 Jun 2010 15:29
Last Modified:17 Jun 2010 15:29

Repository Staff Only: item control page