FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KUALITAS PELAYANAN APARAT KANTOR CAMAT DI KABUPATEN TABANAN

SUPARTIWI, I GUSTI AYU NYOMAN (2003) FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KUALITAS PELAYANAN APARAT KANTOR CAMAT DI KABUPATEN TABANAN. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
4Mb

Abstract

This research is aimed to establish the relation among employee skill variable, organizational communication, and service procedure toward officers service quality at district office of Tabanan. The units of analysis in this research are eight (8) units of district office. Three of them are chosen randomly, the are Tabanan District Office, Kediri District Office, and Marga District Office. The research using quantitative method in analyzing the relation among employee skill variable, organizational communication, and service procedure toward officers service quality by statistical analysis using Rank Spearman correlation analysis and multiple regression analysis. According to the score results of the variable analyzed and based on significance it is established that there are relation among employee skill variable organizational communication, and service procedure toward officer's service quality. However, the result of the correlation shows lower scoring which means the relation is weak. This also shows that there are still other factors that influence officer's service quality. Regression analysis result also shows that only 23,9 % of officer's service quality that is being influenced by the three variables above, the remain of the result still influenced by other factors. Therefore, based on the results from statistical analysis and significance test its shows that officer's service quality is considered poor because of their skill is low as well as organizational communication and service procedure. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara variabel kemampuan kerja pegawai, komunikasi organisasi, prosedur pelayanan dengan kualitas pelayanan aparat kantor camat di Kabupaten Tabanan. Sebagai unit analisis dalam penelitian ini adalah organisasi pemerintah kecamatan yang berjumlah delapan buah. Dan delapan kecamatan diambil secara random sampling tiga kecamatan sampel yaitu Kantor Camat Tabanan, Kantor Camat Kediri, dan Kantor Camat Marga. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif untuk menganalisis hubungan antara variabel kemampuan kerja pegawai, komunikasi organisasi, prosedur pelayanan dengan kualitas pelayanan aparat, dengan menggunakan analisis statistik yaitu analisis korelasi Rank Spearman dan regresi berganda. Berdasarkan hasil analisis skor variabel dan uji signifikansi diketahui bahwa ada hubungan antara variabel kemampuan kerja pegawai, komunikasi organisasi, prosedur pelayanan dengan kualitas pelayanan aparat kantor camat di Kabupaten Tabanan. Namun nilai korelasinya sangat rendah sehingga hubungannya sangat lemah yang berarti bahwa masih banyak faktor-faktor lain yang mempengaruhi kualitas pelayanan aparat. Hasil analisis regresi juga menunjukkan bahwa hanya 23,9 % kualitas pelayanan aparat kantor camat dipengaruhi oleh ketiga variabel yang diteliti, selebihnya dipengaruhi oleh faktor-faktor lain. Sehingga dari hasil analisis statistik dan uji signifikansi menunjukkan bahwa kualitas pelayanan aparat masih kurang yang antara lain disebabkan karena kemampuan kerja pegawainya yang masih rendah, komunikasi organisasi dan prosedur pelayanan juga masih dalam keadaan kurang baik.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:J Political Science > JS Local government Municipal government
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Public Administration
ID Code:13205
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:03 Jun 2010 11:28
Last Modified:03 Jun 2010 11:28

Repository Staff Only: item control page