ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG BERPENGARUH TERHADAP KEPUASAN PENERIMA LAYANAN (Studi pada Kantor Bersama SAMSAT di Kabuputen Sragen, Propinsi Jawa Tengah)

DIPOYANTO, HERMAN (2003) ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG BERPENGARUH TERHADAP KEPUASAN PENERIMA LAYANAN (Studi pada Kantor Bersama SAMSAT di Kabuputen Sragen, Propinsi Jawa Tengah). Masters thesis, Program Pasca Sarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
3135Kb

Abstract

The Under-One-Roof Integrated Administrative System (SAMSAT) is one of the government policies, which aims to enhance the net local income and to improve tax service, road accident aids, and driving licenses administration, In the development of SAMSAT in accordance with services providing to the public, it is believed that services have not yet been satisfactorily and as well as transparently and promptly taken. Consequently, it should be a study to observe service satisfaction in concerning the awareness of the service providers, the discipline of the service providers, and the co-operation between service providers and service guarantee, which people (the service receivers) expect. Data to be used in this study is primary data from 100 sampled respondents of the total 113,476 population. Analysis method on the replied questioners that the SAMSAT service receivers distribute through Sragen Regency are carried out with Rank-Kendall correlation analysis and Pearson correlation analysis, using the computer aided device program of SPSS 10 for the purpose of testing the relationship between such variables as service providers awareness, officers discipline, officers co-operation, service guarantee and the satisfaction of the service receivers. The first finding of this study is a positive and significant relationship between such variables as service providers awareness, officers discipline, officers co-operation, service guarantee and the partial satisfaction of the service receivers. The second finding is a positive and significant relationship between such variables as service provider awareness, officers discipline, officers co-operation, and service guarantee, and the communal satisfaction of the service receivers. Sistem Administrasi Manunggal di Bawah Satu Atap (SAMSAT) merupakan salah satu kebijakan pemerintah yang bertujuan untuk meningkatkan penciapatan ash daerah dan memperbaiki sistem pelayanaii pajak, sumbangan wajib dana kecelakaan lalulintas dan surat-surat kendaraan bermotor. Tidak dapat dipungkiri bahwa dalam perkembangannya hingga saat ini pelayanan yang diberikan oleh SAMSAT dirasakan oleh masyarakat inasih sangat kurang dan belum seperti yang diharapkan, sederhana, cepat dan transparan. Oleh karena itulah penelitian ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana kepuasan layanan dilihat dari kesadaran aparat layanan, disiplin aparat layanan, kerjasama aparat dalam layanan dan jaminan layanan yang diharapkan oleh masyarakat (penerima layanan). Data yang dipergunakan dalam penelitian ini adalah data primer dari responden sebanyak 100 sampel dari total 113.476 populasi. Metode analisis dari jawaban angket yang disebarkan pada penerima layanan SAMSAT Kabupaten Sragen dilakukan dengan menggunakan analisis korelasi Rank-Kendall dan analisis korelasi Pearson dengan program SPSS 10 untuk menguji hubungan antara variabel kesadaran aparat, disiplin aparat, kerjasama aparat, jaminan layanan dan kepuasan penerima layanan. Temuan pertama dalam penelitian ini adalah ada hubungan yang positif dan signifikan antara variabel kesadaran aparat, disiplin aparat, kerjasama aparat dan jaminan layanan dengan kepuasan penerima layanan secara parsial. Sedangkan temuan kedua dalam penelitian ini adalah ada hubungan yang positif dan signifikan antara variabel kesadaran aparat, disiplin aparat, kerjasama aparat dan jaminan layanan dengan kepuasan penerima layanan secarabersam-sama.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:J Political Science > JS Local government Municipal government
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Administration Science
ID Code:13186
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:03 Jun 2010 11:14
Last Modified:03 Jun 2010 11:14

Repository Staff Only: item control page