ANALISIS ICEBUTUHAN PARKIR PADA RUMAH SAKIT UMUM KELAS B DI KOTA SEMARANG

HIRTANTO, TEGUH (2005) ANALISIS ICEBUTUHAN PARKIR PADA RUMAH SAKIT UMUM KELAS B DI KOTA SEMARANG. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
2793Kb

Abstract

Parking is one of the important elements of urban transportation, such, it has various long and short-term impacts on individuals, societies, and transportation systems. It affects to the transportation mode selection. People tend to drive private car when the representative parking area is available. This research is focused at the determination of the parameters that affect the use of parking area. The parameters are expected to be usefid in estimating the parking area demand of the hospital class B in Semarang. There are six major parameters describing the parking slot, i.e.: accumulation, parking volume, total spaces available (capacity), parking turnover, peak time, duration of occupancy and occupancy. Three hospitals are selected as object of the study; there are RS Telogorejo, RS Elisabeth and RS dr Kariadi. The survey is carried out by direct investigation and questionnaire. Statistical analysis by using linear regression, logarithmic, quadratic, and exponential, indicated that the amount of bed used has a very high correlation with the parking demand. The next highest correlation is observed between medical specialist and parking demand. The average duration in RS Telogorejo is 15 — 30 minutes, RS Elisabeth is 30 minutes — 2 hours, and RS dr Kariadi is 15 — 30 minutes for car. For motorcycle, the average duration in RS Telogorejo is 30 minutes —1 hour, RS Elisabeth is 30 minutes — 2 hours, and RS dr Kariadi is above 4 hours. From the study, it was found that the ratio between parking demand for vehicle and the number of bed being used is 0.89, meanwhile the ratio between parking demand for motorcycle and the number of bed being used is 1.29. Other alternative of parking facility like special parking building area recommended to be considered for the hospital with limited area. Parkir merupakan salah satu elemen penting dalam transportasi perkotaan, karena mempunyai dampak terhadap pemilihan moda serta berpengaruh pada masyarakat dan sistem transportasi baik secara jangka panjang ataupun jangka pendek Seseorang akan memilih menggunakan kendaraan bila tersedia lahan parkir yang memadai. Tujuan penelitian adalah mencari parameter yang mempengaruhi pemanfaatan lahan parkir, dimana diharapkan parameter tersebut dapat membantu untuk mengestimasi kebutuhan parkir pada rumah sakit kelas B di Semarang. Terdapat 6 paramater yang dapat menerangkan kebutuhan petak parkir yaitu: akumulasi, volume parkir, kapasitas parkir, pergantian petak parkir, durasi parkir dan okupansi. Sebagai obyek studi diambil 3 rumah sakit yaitu RS Telogorejo, RS Elisabeth dan RS dr Kariadi. Survai dilakukan dengan cara pengamatan dan menyebarkan kuesioner. Dad hasil analisa statistik dengan menggunakan model regresi secara linear, logarithmic, exponential dan quadratic didapat variabel yang paling berpengaruh terhadap kebutuhan parkir adalah tempat tidur terisi .Variabel selanjutnya adalah jumlah dokter yang ada. Durasi rata — rata parkir mobil untuk RS Telogorejo adalah 15 sampai 30 menit. Untuk RS Elisabeth 30 menit — 2 jam dan RS dr Kariadi 15 — 30 menit. Durasi rata — rata parkir motor RS Telogorejo adalah 30 menit sampai 1 jam. Untuk RS Elisabeth 30 menit — 2 jam dan RS dr Kariadi, durasi rata —rata parkir motor adalah < 4 jam. Perlu dipertimbangkan untuk membangun gedung parkir sebagai alternatif lahan parkir, mengingat permasalahan utama responden adalah sempitnya lahan parkir. Tetapi saran ini butuh penelitian lebih lanjut sebelum dilaksanakan

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions:School of Postgraduate (mixed) > Doctor Program in Civil Engineering
ID Code:12837
Deposited By:Mr UPT Perpus 1
Deposited On:01 Jun 2010 16:19
Last Modified:01 Jun 2010 16:19

Repository Staff Only: item control page