SENOADJI , BAGAS (2005) ANALISIS KINERJA OPERASIOAL TERMINAL (STUDI KASUS TERMINAL UMBULHARJO YOGYAKARTA). Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
| PDF - Published Version 2912Kb |
Abstract
Tertninal is part of the transportation service net, which is the node of street transportation net. Umbulharjo terminal in Yogyakarta has high accessibility both regional and local relations. The operational performance of terminal Umnbuharjo in Yogyakarta in serving the users of transportation services changes in their service intensity and . terminal capacity. The capacity of the terminal is far below from the maximum traffic, which can be loaded. This description shows that there is problems about the terminal capacity that can be observed in the busy times. Many automobiles queue in the arriving path, so the vigorous traffic 'condition is scarily achieved in the long period. From above, we need primer data by counting sum of automobiles classified according to the type of input or output services from terminal Umbullharjo and the time of bus service needs in the place classified according to the type of their services. Before analyzing data, we must apply the adequate testing of achieved data. Then, we apply The Poisson Distribution Testing to know the testing, which is analyzed by using Queuing Theory Model. According to the rank of correctness analysis by Queuing' Model M/M/S/I/I with this model, two or more individuals can he served in the same time by the different services. After observing data analysis by using Method of the Queuing Model M/M/S/I/I we know the needs of park room in the terminal. Percentage of the requisite of the city transportation park room in the surveying time 54,5% is sufficient, and 45,5% is not sufficient. While the percentage of the requirement of the bus park room AKAP and AKDP in the surveying time' .32,6% is sufficient and 67,4% is not sufficient. From the result of traffic volume analysis in the street Veteran facing terminal Umbulharjo value DS in the streets is 0,665. It means that the rank of terminal services is type The solution of the problem is by using simulation of the time needs to serve bus in the terminal, so we know the need of park room in terminal can be fulfilled suited to the automobiles arriving and departing from the terminal according to the bus service type in terminal Umbulharjo. Terminal adalah merupakan bagian dari jaringan pelayanan transportasi yang merupakan simpul dari suatu rcingkatan jaringan transpoitast jalan. Terminal Umbulharjo Yogyakarta secant geogralis mempunyai aksesibilitas yang tinggi baik untuk hztbungan regional maupun hubungan lokal. Kinena operasional Terminal Uthbldhano Yogyakarta dalam pelayanannnya kepada ma.syamkat pengguna Jaya Trah.sportasi mengalami perubahan tingkat pelayanan, dimana waktu pelayanan bu.F di dalam Terminal relatif lama. Gambaran ini menunjztkan adanya permasalahan dengan kinerja terminal, ini dapat dilihat terutama pada saat jam sibuk yaitzt adanya antrian kendaraan dijalztr kedatangan, sehingga kondisi arus lalu-lintas yang lancar pada terminal prang dicapai pada periode yang panjang. Dan gatnbctran permasalahan yang ada, tnaka diperlukan data primer yang dilakukan dengan pendataan penghitungan jumlah kendaraan yang terklasilikasi sesuai dengan jenis pelayanan yang masuk atazt keluar dari terminal Umbulhatfo dan pendataan penghitztngan waktu kebutuhan pelayanan bus di claim terminal yang terklasifikasi sesztai dengan jenis pelayanatznya. Data sekunderjuga diperhtkan guna kelengkapan data dalam analisa Sebelum dilakztkan analisa data, terlebih dahuht dilakztkan Uji Kecukupan data yang diperoleh, selanjutnya dilakztkan Uji Distribusi Poisson untuk mengetahzti data yang diperoleh dapat dianalisa dengan menggunakan Model Teori Antrian. Sesuai dengan tingkat kecocokan analisis digunakan Metode Antrian Model M/M/S/1/1 dengan model ini dua aims lebih individu dapat dilayani pada waktu bersamaan oleh fasilitasiasilitas pelayanan yang berlainan. Setelah dilakukan analisa data dengan menggunakan Metode Antrian Model M/M/S/1/1 dapat diketahui kebutuhan akan ruang parkir di dalam terminal. Hasil analisis diketahui kebutzthan ruang parkir Anglattan Kota selama periode waktzt survei sebesar 54.5% adalah cukup dan 45.5 % tidak cukup. Sedangkan kebutuhan ruang parkir bus AK4P dan AKDP selatna periode waktzt survei sebesar 32.6% adalah culcztp dan 67.4 % tidak cztkztp. Dan hasil analisis volume lalu lintas di rztas jalan Veteran yang berada didepan terminal Umbulhano diketahui nilai DS pada ;was jalan tersebut sebesar 0.665 yang berarti "mempunyai tingkat pelayanan tipe C. Pemecahan nzasalah dengan mensimulasikan waktzt kebutuhan pelayanan bus di claim Terminal, dengan mencoba ambang batas waktu kebutuhan pelayann sehingga kebutuhan akan ruang parkir bus di dalam terminal dapat tercukupi sesuai dengan ants kendaraan yang masuk dan keluar dari Terminal sesuai dengan jenis pelayanan bus di dalam terminal -Umbulhan, sehingga. optimalisasi kebutuhan waktu pelayanan merupakan upaya untuk meningkatkan kinena Operasional Terminal.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) |
Divisions: | School of Postgraduate (mixed) > Master Program in Civil Engineering |
ID Code: | 11565 |
Deposited By: | Mr UPT Perpus 2 |
Deposited On: | 25 May 2010 14:16 |
Last Modified: | 25 May 2010 14:16 |
Repository Staff Only: item control page