PENGARUH PENGGUNAAN LAHAN TERHADAP BANGKITAN LALU LINTAS PADA KORIDOR JALAN ARTERI PRIMER BREBES-TEGAL

GUNAWAN, DJOKO (2004) PENGARUH PENGGUNAAN LAHAN TERHADAP BANGKITAN LALU LINTAS PADA KORIDOR JALAN ARTERI PRIMER BREBES-TEGAL. Masters thesis, Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.

[img]
Preview
PDF - Published Version
4Mb

Abstract

Town Brebes as Capital Of Regency Brebes have the role, function and domicile important enough in growth and progress of Sub-Province Brebes. Performance Degradation of the primary artery road marked by decreasing speed and the duration time go through at Corridor Brebes — Tegal Street triggered by journey production as impact from the land use activity through the street. Equally land use alongside of the primary artery road anticipated to have an effect on to traffic production. In line with the mentioned of hence internal issue formula this study is How the influence of land use to traffic production at corridor the artery of primary Brebes-Tegal street?. While Target which wish reached in this study is to analyse the influence of land use to traffic production at corridor the artery of primary Brebes — Tegal street. In this study will be used by a descriptive research method to elaborate the situation of obyek research at the time of now based on visible fact. Identify the land use conducted at corridor the artery of primary Brebes-Tegal street covering to dismember of General Sudirman street, dismember of Ahmad Yani street and dismember of Diponegoro street. The total of traffic production of arising out at the joint streets calculated with the method of traffic counting later on will be analysed with the linear analysis regression to get related between both the variable. Utilize to compile the policy recommendation used by Analitical Hierarchy Process (AHP). Pursuant to related analysis of land use and traffic production obtained by the relation between variable of land use summed uply is journey obtained [by] correlation coefficient 0,916 to the General Sudirman street, 0,906 to the Ahmad Yani street and 0,893 to the Diponegoro street, with the level of sigrafikansi output equal to 0,00 to the General Sudirman street, 0,01 to the Ahmad Yani street and 0,05 to the Diponegoro street. This Matter show the existence of correlation which strong enough between land use and the traffic production at corridor the artery primary of Brebes — Tegal Street. From study analysis done by using AHP recommended by that utilizing to improve the performance the primary artery road at corridor Brebes-Tegal street with the Northern Ring Road of Brebes City. Considering that to realize this road¬works need the long time, hence effort able to be done by Government of Brebes Regency in the short time with the traffic management Kota Brebes sebagai Ibukota Kabupaten Brebes memiliki peranan, fungsi dan kedudukan cukup penting dalam perkembangan dan kemajuan Kabupaten Brebes. Penurunan kinerja jalan arteri primer yang ditandai dengan berkurangnya kecepatan dan lamanya waktu tempuh pada Koridor jalan Brebes — Tegal dipicu oleh produksi perjalanan sebagai dampak dari aktivitas penggunaan lahan sepanjang jalan tersebut. Dengan kata lain penggunaan lahan di sepanjang jalan arteri primer diduga berpengaruh terhadap bangkitan lalu lintas. Sejalan dengan hal tersebut maka rumusan masalah dalam studi ini adalah Bagaimanakah pengaruh penggunaan lahan terhadap bangkitan lalu lintas pada koridor jalan arteri primer Brebes-Tegal?. Sedangkan Tujuan yang ingin dicapai dalam studi ini ialah untuk menganalisis pengaruh penggunaan lahan terhadap bangkitan lalu lintas pada koridor jalan arteri primer Brebes — TegaL Dalam studi ini akan digunakan metode penelitian deskriptif yang akan menguraikan keadaan obyek penelitian pada saat sekarang berdasar fakta-fakta yang tampak. Identtflkasi penggunaan lahan dilakukan pada koridor jalan arteri primer Brebes-Tegal yang meliputi penggal jalan Jendral Sudirman, penggal jalan Ahmad Yani dan penggal jalan Diponegoro. Besaran bangkitan lalu lintas yang timbul pada ruas jalan tersebut dihitung dengan metode traffic counting yang selanjutnya akan dianalisa dengan analisa regresi linier untuk mendapatkan keterkaitan antara kedua variable tersebut. Guna menyusun rekomendasi kebijakan digunakan Proses Hierarki Analisis (PHA). Berdasarkan analisis keterkaitan penggunaan lahan dan bangkitan lalu lintas diperoleh bahwa besar hubungan antara variable penggunaan lahan dengan jumlah perjalanan diperoleh koefisien korelasi 0,916 untuk Jalan Jendral Sudirman, 0,906 untuk Jalan Ahmad Yani dan 0,893 untuk Jalan Pangeran Diponegoro, dengan tingkat signifikansi output sebesar 0,00 untuk Jalan Jendral Sudirman, 0,01 untuk Jalan Ahmad Yani dan 0,05 untuk Jalan Pangeran Diponegoro. Hal ini menunjukkan adanya korelasi yang cukup kuat antara penggunaan lahan dan bangkitan lalu lintas pada koridor jalan arteri primer Brebes — TegaL Dart analisis studi yang dilakukan dengan menggunakan PHA direkomendasikan bahwa guna meningkatkan kinerja jalan arteri primer pada koridor jalan Brebes-Tegal adalah dengan Pembangunan Jalan Lingkar Utara Kota Brebes. Mengingat bahwa untuk mewujudkan pembangunan jalan ini memerlukan waktu yang cukup lama, maka upaya yang dapat dilakukan oleh Pemerintah Kabupaten Brebes dalam jangka dekat adalah dengan manajemen lalu lintas.

Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:H Social Sciences > HV Social pathology. Social and public welfare
Divisions:Postgraduate Program > Master Program in Urban and Regional Planning
ID Code:11451
Deposited By:Mr UPT Perpus 2
Deposited On:25 May 2010 10:41
Last Modified:25 May 2010 10:41

Repository Staff Only: item control page